Vědci poprvé zaznamenali dopad meteoritu na jiné planetě. Odhalili ho na Marsu

Atmosférou planety Země ročně proletí tisíce meteoroidů. Některé z nich zazáří jako meteory na noční obloze, další jako meteority dopadnou na povrch naší planety. Vědcům se nyní poprvé podařilo zaznamenat náraz cizího tělesa do jiné planety než Země, když zkoumali data získaná sondou vyslanou na Mars, píše list The Guardian.

Washington Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Detailní záběr na povrch Marsu z vozidla Perseverance

Detailní záběr na povrch Marsu z vozidla Perseverance | Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Výzkum pomůže vědcům získat nejen přesnější představu o tom, jak často rudou planetu meteoroidy bičují, ale zpřesní i poznatky o vnitřní struktuře našeho planetárního souseda, vysvětluje The Guardian.

Dopad meteoritů na povrch Marsu zaznamenala sonda InSight americké vesmírné agentury NASA, která na planině Elysium Planitia na severní polokouli Marsu přistála v listopadu 2018. Za úkol má zkoumat nitro a seizmickou aktivitu planety. Součástí sondy je i seizmograf, který zaznamenal seizmické vlny způsobené dopadem cizích těles.

VIDEO: NASA zveřejnila záběry z Marsu zachycené helikoptérou. Letí rychlostí až 5,5 metru za sekundu

„Je to poprvé, co jsme cítili a slyšeli dopad (meteoritu) na jinou planetu,“ uvádí planetární seizmolog Raphael Garcia z univerzity ve francouzském Toulouse a jeden z autorů studie zveřejněné v odborném časopise Nature Geoscience.

Vědci zkoumali záznamy sondy mezi květnem 2020 a zářím 2021. Odhalili čtyři dopady těles, které přístroje sondy zaznamenaly. Odborníci poté pomocí analýzy dat a znalostí šíření akustických a seismických vln určili místo dopadu.

Své poznatky porovnali se snímky pořízenými sondou Mars Reconnaissance Orbiter od NASA, která zkoumá rudou planetu z oběžné dráhy. Snímky z této sondy před dopadem i po něm odhalily na povrchu nové černé skvrny – čerstvě vytvořené krátery.

Získaná data jsou cenná pro planetární vědce, kteří zkoumají kůru Marsu. Pomůže jim také zjistit stáří povrchu Zemi blízké planety.