'Propagujete rasismus,' snesla se kritika na Dove. Společnost se za kontroverzní reklamu omluvila
Žena tmavé pleti si svléká tričko, pod nímž se mění v bělošku. To je obsah krátkého videa propagujícího tělové mléko, které společnost Dove v pátek umístila na své sociální sítě. Ihned tím vyvolala vlnu nevole. „Šlápli jsme vedle, nechtěli jsme nikoho urazit,“ omluvila se následně společnost.
„Toto nereprezentuje rozmanitost skutečné krásy, o kterou se zajímáme a je pro nás základem. Nemělo se to stát. Hluboce se omlouváme všem, kterých se daná záležitost dotkla,“ napsal výrobce sprchových mlék, šamponů a dalších kosmetických produktů v neděli ve svém oficiálním prohlášení.
Na facebooku firma dodala, že "šlápla vedle", reakce svých zákazníků si bere k srdci a radami se bude řídit při tvorbě příštích reklamních kampaní.
Krátký třívteřinový videoklip se v pátek objevil na sociálních sítích. Kritici přitom upozorňují na jeho rasistický podtext. „Jak se můžete podívat na takovou reklamu a neuvědomit si to?!“ rozčílila se například jedna z uživatelek sítě Instagram Naomi Blakeová pod fotografií s problematickou reklamou. „Co tím říkají malým holkám tmavé pleti, které se na to dívají?“ dodala.
Server CNN přitom upozornil na, že to není poprvé, co má společnost podobný problém.
V roce 2011 například umístila na trh řadu sprchových gelů, kterou doprovázela kampaň znázorňující tři ženy seřazené od nejsvětlejšího po nejtmavší tón pleti. Pod nimi se přitom objevila slova „předtím“ a „potom“. Podle Dove ale měla poukazovat na „suchost pokožky“, a nikoliv na barvu či změnu barvy pleti, která po použití gelu nastane.
Páteční reklama kromě kritiky iniciovala i vznik mnoha vtipů, které nyní kolují po sociálních sítích. "Používám mýdlo od Dove už dva týdny a s výsledky jsem velmi šťastný," píše například uživatel Makahl na twitteru k fotokoláži, na jejíž jedné části je jeho vybělená podobizna.