Nedostatek míst ve školách? Pomohly by relokace a organizovaný rozvoz žáků, říká sociolog Kment

V září by v pražských školách mohla chybět místa až pro 2800 žáků, ukazuje analýza výzkumné agentury PAQ Research ve spolupráci s ministerstvem školství. Celorepublikově přitom bude volných skoro 100 tisíc míst. U školek pak budou kapacity ještě napjatější. Jak to řešit a proč by bylo dobré udržet počet dětí-cizinců ve třídě do dvaceti procent, vysvětluje spoluautor analýzy sociolog Štěpán Kment.

Rozhovor Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vyučování českého jazyka pro ukrajinské uprchlíky na ÚJOP UK.

Vyučování českého jazyka pro ukrajinské uprchlíky na ÚJOP UK. | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Jak to vypadá s kapacitami v mateřských školách, když je porovnáme s počty dětí, českých i ukrajinských, v daném regionu?
Pokud by se všechny děti ve věku 3–5 let zapsaly od září do školek, tak chybí 2370 míst. Problém ale bude mít dalších 60 obcí s rozšířenou působností. V Brně chybí zhruba 550 míst, v Plzni 240 a tak dále.

Jaká je situace na základních školách?
Tam ten problém není tak zásadní. Ale opět v Praze chybí zhruba 2800 míst, nejvíc na Praze 9. Problém bude mít i prstenec kolem Prahy – Říčany a Český Brod. A naopak největší převisy kapacit jsou stejně jako u školek v Moravskoslezském kraji.

Jak navrhujete nedostatek míst řešit?
Bude potřeba, aby zřizovatelé ideálně ve spolupráci s krajskými úřady zmapovali kapacity dětských skupin, které mohou doplnit ty podstavy ve školkách. Největší problémy bude mít Praha, Brno, Plzeň. A je otázka, jestli by stát neměl rodinám v nouzovém bydlení připravit nabídku na přesun do míst, kde jsou volné kapacity školských zařízení, bydlení za dostupné nájemné a kde budou mít větší šance najít pracovní uplatnění pro svoji kvalifikaci. Je ale třeba, aby zřizovatelé hledali i jiná řešení a nespoléhali se na to, že stát stihne relokace do září zařídit. I když bez ní, obzvlášť pokud budou přicházet další uprchlíci, to zkrátka nepůjde.

Mohl by být jedním z těch řešení tzv. busing, tedy rozvážení žáků do škol s volnou kapacitou?
Určitě, busing je obzvlášť v Praze a Brně určitě k úvaze. Na úrovni mateřských škol by to zase mohly být montované stavby nebo rozšíření kapacit s využitím ukrajinských pedagožek ve spolupráci s českým personálem školy.

Analýza vychází z předpokladu, že do škol nastoupí všechny děti ve věku povinné školní docházky, které jsou v současné chvíli nahlášené v České republice. A porovnává kapacity MŠ a ZŠ s počtem ukrajinských dětí přihlášených v tuto chvíli k pobytu v dané obci. Zároveň započítává i nové kapacity, které školy slibují připravit do začátku září, a počítá s využitím všech kapacit na 75 procent – ne všechny děti bude možné vozit do volných škol v jiné části regionu.

V materiálu o integraci uprchlíků doporučujete, aby fungoval 20procentní limit na počet uprchlíků na třídu a školu. Proč?
Ten důvod je dvojí. Děti s odlišným mateřským jazykem, navíc třeba i s válečným traumatem, vyžadují větší pozornost speciálních pedagogů, školních psychologů a výchovných poradců. Proto navrhujeme, aby v každé škole byla maximálně pětina dětí-uprchlíků, aby se jim mohli učitelé dostatečně věnovat. A ten další důvod je, že z pár let starého výzkumu víme, že zhruba deset procent rodičů má problém s cizinci ve třídě a zvažovalo by kvůli tomu přepsání dítěte do jiné školy. Tomuto fenoménu se říká white flight – označuje odchod dětí rodičů z majority a tomu musíme zamezit.

Termín White flight, „bílý útěk“, popisoval situaci v USA v 50. letech, kdy začaly do škol dosud pro „bílé“ Američany chodit i afroamerické děti. Proč myslíte, že by k tomuto jevu mohlo dojít v Česku v souvislosti s ukrajinskými žáky?
Protože solidarita bude přirozeně postupně klesat a čeští rodiče budou mít velký zájem, aby jejich děti byly vzdělávány stejně kvalitně jako před válkou na Ukrajině. Jenže když se v některých školách budou žáci-cizinci koncentrovat – to samé ostatně platí i třeba pro romské žáky nebo žáky s poruchami autistického spektra – majoritní rodiče budou mít pocit, že se už škola dostatečně nevěnuje jejich dětem nebo že se ze školy stala „ukrajinská škola“ a přehlásí je jinam. Nebo je do té školy ani vůbec nezapíšou, nebudou o ní uvažovat jako o škole pro své dítě.

White flight nicméně není fenomén typický pro české rodiče. Dobře pozorovatelný je ve Francii, Velké Británii, ale i třeba v Norsku.
Ano, určitě, je to běžný jev. Takto prostě u rodičů funguje dynamika „hlasování nohama“. Vidíme to u inkluzivních škol obecně – za svou dobrou praxi jsou „trestány“ tím, že se začnou segregovat. Mezi rodiči-cizinci nebo Romy se rozkřikne, že to škola s jejich dětmi „umí“, že tam mají šikovné učitele češtiny jako druhého jazyka nebo speciální pedagogy, a začnou je tam houfně přihlašovat. Jenže na to po překročení určité hranice reagují rodiče majority odhlášením nebo nepřihlášením svého dítěte.

A navíc už teď od škol víme, že když je ve třídě více ukrajinských dětí, vytvoří skupinku, baví se mezi sebou a jejich motivace učit se česky klesá. Takže pro tu 20procentní hranici existují tři důvody: aby se dařilo udržet kvalitu výuky, aby měl personál školy kapacity se o děti z Ukrajiny postarat tak, jak potřebují, a aby ty se dokázaly dobře začlenit.

Iva Vokurková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme