Zpět do expozic se vrací trojice výtvarných děl zabavených ve Vídni

Trojice uměleckých děl zabavená v Rakousku kvůli exekučním nárokům společnosti Diag Human je zpět v Česku. Po půlročním pobytu v trezoru vídeňského soudu se vrácí na své místa do galerií. Zákaz vývozu státního umění do světa ale stále platí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pravý kuloár. Původně to byl burzovní sál pro obchod s devizami. Nově tu bude výstavní sál.

Pravý kuloár. Původně to byl burzovní sál pro obchod s devizami. Nově tu bude výstavní sál. | Foto: Tomáš Adamec

Do výstavních prostor Domu U Černé Matky Boží v Praze se přesně po půl roce vrátí obraz Vincence Beneše s názvem Tanečnice a plastika Objímající od Otto Gutfreunda. Třetí dílo Emila Filly Dvě ženy, se na své místo do Pražákova paláce Moravské galerie Brno dostane dnes po deváté.

I když jsou sbírkové předměty zpátky, přesto zákaz vývozu uměleckých děl vydaný ministerstvem kultury stále platí. Pořád hrozí, že by díla zapůjčená do zahraničí skončila pod zámkem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž o návratu výtvarných děl do českých galerií připravila Michaela Vetešková

„V souvislosti se sporem s Diag Human bylo postiženo 58 mezinárodních výstavních projektů, které počítaly se zápůjčkami 1 149 sbírkových předmětů.“

Podrobněji: Z Rakouska se vrátila 3 umělecká díla, zabavená kvůli kauze Diag Human

Podle mluvčího resortu kultury Stanislava Brunclíka tak muselo ministerstvo od května zamítnout zápůjčky až na 60 světových výstav, příspěvkové organizace tak přišly skoro o milion a čtvrt.

„Musíme toto velmi nepříjemné období nějakým způsobem přečkat a pak se budeme pokoušet dosavadní úspěšnou spolupráci navazovat znovu.“

Zatímco instituce typu Národní galerie Praha nebo Moravské galerie Brno za to, že dílo do světa půjčí, žádné peníze nedostávají, zápůjčné si inkasují menší galerie. Například ta v Lidicích, vlastní jeden z nejcennějších obrazů poválečné éry - dílo Gerharda Richtera Onkel Rudi s pojistnou hodnotou na 80 milionů euro.

„A my jsme tím, že ten obraz tam nakonec neodjel přišli o 5 000 euro. S tím souvisí dalších 5 000 za další výpůjčku. Ta výstava Gerharda Richtera bude pokračovat do Paříže.“

Podle kurátorky Ivony Kasalické by díky těmto penězům nechali opravit větší část lidické sbírky. Takto musejí doufat ve sponzorský dar nebo v příspěvek ministerstva kultury.

Milan Kopp, Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme