Učení z tabletu, nebo z knihy? Odborníci tvrdí, že přirozenější je čtení z papíru
Je lepší učit se z tabletu, nebo z klasické papírové knihy? O tom se teď vedou rozsáhlé debaty. Prezident Zeman v první školní den dětem popřál, aby jim rodiče koupili tablet. Vydavatelé knih i odborníci na lidský mozek oponují, že je přirozenější čtení z papíru.
Vědci upozorňují, že při čtení z papíru lidský mozek nejenom promýšlí obsah, ale člověk také prožívá emoce. Časopis drží v ruce, otáčí stránky a mozek si tak prý umí informace lépe uspořádat a zapamatovat.
Naopak digitální média podle odborníků dávají lidem jenom plochá data z monitoru. Vědci mají hypotézy, že by kvůli častému používání tabletů mohlo přibýt poruch učení.
Učení z tabletu nebo z knihy? Odborníci tvrdí, že je přirozenější čtení z papíru. Redaktorka Blanka Černá zjišťovala proč.
„Je to právě ta povrchnost pracování s textem, zkratkovitost toho, že blikající písmena a texty velmi rychle mizí a není tam už motorická koordinace. Knížku člověk obrátí, vrátí se. Může to pak vést k tomu, že za 15 či 20 let nám přibude lehkých dyslektiků, případně i dysgrafiků,“ říká Martin Bojar z neurologické kliniky FN Motol.
Čtení klasických knížek je podle psychiatrů důležité zejména pro malé děti. Kvůli obrázkům, dotýkání se stránek a také domýšlení textu.
Zastánci používání digitálních médií používají argument, že tablety nahradí mnohdy těžké knihy, a uleví tak školákům od bolavých zad. A také dokážou propojit vyučovací látku s obrázky či naučit děti hrou, třeba matematiku.
Pro tablety je také řada učitelů. Výukové aplikace a hry ale musejí být podle nich dobře navržené. Učitelé si začínají vybírat jenom to, co má pro děti přínos. A na tabletech pracují, jen když to má výhody proti klasické výuce. Knížky, tužku a papír to prý rozhodně nenahrazuje.
Učitelé si na tabletech pochvalují také to, že díky používání mobilních aplikací vidí, jak kdo doma pracuje, a také víc a snadněji komunikují s rodiči.