V letní výhni dejte pozor na doplnění tekutin a minerálů

Ve velkých vedrech má člověk větší žízeň a pít by měl, jinak mu hrozí dehydratace. Pozor na pravidelný příjem tekutin musí dávat zvlášť senioři a rodiče malých dětí. Starší lidé a děti totiž pocit žízně příliš nevnímají. Doporučují se hlavně neslazené, spíše vlažné a nealkoholické nápoje. Zapomínat by se nemělo ani na doplnění minerálů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Voda s citronem (ilustrační foto)

Voda s citronem (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Pokud člověk právě není u vody, jsou mu teploty, které se dostávají i nad 35 stupňů, spíše nepříjemné.

„Prevence je zdržovat se ve stínu, aby se omezilo vypařování vody z těla. Neabsolvovat žádnou velkou fyzickou zátěž, ať už je to senior nebo ne. Pokud se člověk více potí, důležité je nahradit soli, které ztrácí,“ radí doktor Rastislav Maďar.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak je to s pitným režimem a doplňováním minerálu ve vedrech, zjišťovala redaktorka ČRo Andrea Skalická.

Jen čistá voda podle jeho slov nestačí, k doplnění potřebných látek doporučuje iontové nápoje, které se dají vyrobit i svépomocí.

„Zejména pokud je člověku po pobytu na sluníčku těžce a cítí se oslabený, tak může si nasypat do sklenice vody špetku soli, kávovou lžičku cukru, vyždímat nějaké ovoce, pomeranč a podobně,“ vysvětluje lékař.

Dobře zavodní i horký čaj, pomáhá navíc udržet termoregulaci lépe než vychlazené nápoje. V horku je také dobré osvěžit se například melounem nebo jiným ovocem, ale nejdůležitější je pít.

„Člověk by měl přijmout alespoň dva litry tekutin denně, záleží to na tělesné konstituci, na množství tekutin, které vypotí, na fyzické aktivitě, na věku, ale pokud ten člověk není úplně mobilní, je to senior, nemusí dosahovat nějakých čtyř, pětilitrových objemů, jak je to u někoho, kdo pracuje celý den venku,“ vysvětluje lékař.

Dehydrataci organismu lze poznat podle pulsu, tlaku ale i objemu a barvy moči. V horku bychom se měli vyhnout konzumaci alkoholu, který organismus odvodňuje.

Andrea Skalická Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme