Cestující mají ode dneška nárok na vyšší náhrady za zrušené lety

Letecké společnosti musí ode dneška platit cestujícím vyšší náhrady v případě zrušených letů. Odškodnění dostanou i pasažéři, kteří mají platnou letenku, ale dopravce je odmítne vzít na palubu, nebo při ztrátě či poškození zavazadel. Letecké společnosti se proti nařízení Evropské unie bouří.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

letadla ČSA

letadla ČSA | Foto: Jan Rosenauer

Letecké společnosti musí ode dneška platit cestujícím vyšší náhrady v případě zrušených letů. Odškodnění dostanou i pasažéři, kteří mají platnou letenku, ale dopravce je odmítne vzít na palubu, nebo při ztrátě či poškození zavazadel. Letecké společnosti se proti nařízení Evropské unie bouří.

U letů, které zrušil dopravce například z technických nebo ekonomických důvodů, bude mít cestující od čtvrtka nárok na kompenzace ve výši 250 eur v případě letů do 1500 kilometrů do 600 eur při letech nad 3500 kilometrů.

V případě, že aerolinie cestujícím zajistí náhradní spoj, jehož přílet na cílové letiště nebude pozdější než dvě až čtyři hodiny proti plánu, redukovala by se kompenzace na 50 procent. Při dlouhých zpoždění budou mít cestující nárok na zajištění občerstvení a v případě delšího čekání také na ubytování a dopravu z letiště do hotelu a zpět.

Kompenzace za zrušené lety by se však nevztahovaly na případy, kdy se let neuskuteční například kvůli počasí. V situaci, jaká včera nastala v Praze, kdy kvůli sněhové bouři museli dopravci zrušit desítky letů, by tak nárok na náhradu nevznikl.

Přestože případů, na něž by se finanční kompenzace vztahovaly, je v leteckém provozu relativně málo, považují dopravci nové nařízení Evropské unie za nevyvážené. Mezinárodní sdružení leteckých dopravců již podalo proti nařízení žalobu u evropského soudu v Lucemburku.

"Nezpochybňujeme nárok na odškodnění cestujících v případech, kdy z vlastního zavinění nebudeme schopni zajistit leteckou přepravu či zaviněním způsobíme zpoždění letu, ale výše kompenzací, kterou Evropská komise nastavila a nemožnost zprostit se odpovědnosti v případech, které nezaviníme, považujeme za velmi neobjektivní," řekla Radiožurnálu mluvčí Českých aerolinií Jitka Novotná.

Jak připomíná mluvčí letecké společnosti Travel Service Vlaďka Dufková, nařízení znevýhodňuje letecké podnikání proti jiným druhům dopravy. "Toto nařízení považujeme za diskriminační. Nesouhlasíme s tím z toho důvodu, že žádný jiný druh dopravy podobné nařízení nemá a navíc přebíráte zodpovědnost za situace, které jste sám nemohl ovlivnit," uvedla Dufková.

Podle vedoucího zastoupení Evropské komise v České republice Christiana Bourgina se podobné kompenzace pro jiné druhy dopravy připravují. Například na železnici by měli dopravci vracet celou cenu jízdenky v případě zpoždění nad dvě hodiny u cesty, která měla trvat čtyři hodiny. Podobná opatření se připravují také u námořní a autobusové dopravy.

Jaroslav Skalický, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme