Ekonomické informace 2. 2. 2004
Do státní pokladny přibude letos 7 až 8 miliard navíc. V příštím roce to už bude asi 17 miliard korun z výnosu daně z přidané hodnoty. Její základní sazba se sice podle dohody vládní koalice sníží z 22 na 19 procent, ale zato se do ní od května dostane většina zboží a služeb. Ve snížené, pětiprocentní sazbě, která se nezmění, zůstane jen několik položek.
Samotný pokles základní sazby je podle prezidenta Hospodářské komory Jaromíra Drábka správné rozhodnutí.
Koalice se shodla i na dalších změnách, které ale začnou platit až od příštího roku. Patří mezi ně společné zdanění manželů a šestitisícová sleva na dani za každé dítě. Podnikatelé budou moci rychleji odepisovat své investice. To podle premiéra Vladimíra Špidly významně sníží jejich daňové zatížení a podpoří firmy v dalším rozvoji.
Tím, jak se rozhodnutí koalice projeví v cenách zboží a služeb a jestli zkrácení odpisů skutečně podpoří podnikání, se budeme podrobněji zabývat v dnešním Ekonomickém magazínu po čtvrt na deset, stejně tak jako státní podporou hypotéčních úvěrů. Ta se od začátku února snížila ze dvou na jedno procento.
Dalších 193 klientů zkrachovalého obchodníka s cennými papíry Private investors se po letech dočká části svých peněz. Ode dneška až do 5. března jim bude garanční fond vyplácet padesátiprocentí náhradu původních investic. Na vyplacení druhé poloviny zatím fond nemá, i když - jak tvrdí jeho ředitel Jiří Korb - peníze se stále snaží získat.
Zatímco polská ekonomika loni vzrostla o 3,7 procenta a zvýšila tak tempo na téměř na trojnásobek, Česko se stále pohybuje pod tříprocentní hranicí hospodářského růstu. Tu by neměla překročit ani letos. Aktuální prognóza ministerstva financí totiž počítá, že se hrubý domácí produkt zvýší jen o 2,8 procenta. Podle Pavla Sobíška z HVB bank by naše ekonomika mohla růst přece jen o něco rychleji, než odhaduje ministersvo, polskému tempu ale určitě stačit nebude.
Reklama, zvlášť v televizi, je i u nás hodně drahá. Ale cena třicetivteřinového reklamního spotu za dva a čtvrt milionu dolarů vypadá jako vtip. Jenže právě tolik skutečně zaplatily firmy za reklamu během včerejšího finále ligy amerického fotbalu. A jak dodává naše spolupracovnice ve Spojených státech Eva Lizcová, řada firem to považuje za dobře investované investované peníze. Vysílací čas si totiž zarezervovaly už několik měsíců dopředu.