Ekonomické informace 25. 2. 2004
Vláda bude schvalovat strategii financování dopravní infrastruktury. Cizinci zřejmě ještě pět let po vstupu země do Evropské unie nebudou moci u nác vlastnit nemovitosti. Český statistický úřad zveřejní bilanci zahraničního obchodu. Německý institut IFO snížil index obchodního klimatu v České republice.
České aerolinie chtějí letos přepravit čtyři miliony 300 tisíc cestujících, tedy o téměř 20 procent víc než loni. Počítá s tím strategie rozvoje společnosti do roku 2006, kterou dnes začne projednávat dozorčí rada ČSA. V příštím roce by jejich počet měl dokonce překročit hranici pět milionů. Jedním z předpokladů růstu ČSA je rozšíření a modernizace letadlové flotily, a to z nynějších 35 na 50 letadel v roce 2006. Celkovou ztrátu z minulých let přesahující miliardu korun chce společnost uhradit z plánovaných zisků v následujících třech rocích.
Do roku 2006 vynaloží stát každoročně na výstavbu a opravy dopravních sítí přibližně 44 miliard korun. Vyplývá to ze strategie financování dopravní infrastruktury, kterou dnes bude schvalovat vláda. Podle mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové by se stát neměl tolik zadlužovat jako v minulých letech.
Cizinci zřejmě ještě pět let po vstupu země do Evropské unie nebudou moci v České republice vlastnit nemovitosti. Počítá s tím vládní novela devizového zákona, kterou sněmovna postoupila do závěrečného čtení. Podle Jaroslava Horkého z Asociace realitních kanceláří České republiky je však tento zákon zbytečný.
Zahraniční obchod České republiky byl v lednu tohoto roku pravděpodobně vyrovnaný. Podle analytičky České spořitelny Heleny Horské export pokračuje v růstu, zatímco dovoz ve srovnání s prosincem poklesl. Přesná čísla dnes zveřejní Český statistický úřad.
Nepříznivou zprávu vyslal českým exportérům německý institut IFO. Jak informuje náš berlínský zpravodaj David Šťáhlavský, po devíti měsících se index obchodního klimatu a tedy i nálady hospodářské sféry v zemi snížil.
Světová obchodní organizace povolila Evropské unii zavést odvetná opatření proti dovozu vybraných výrobků ze Spojených států. Američané totiž podporují některé své firmy tím, že jim poskytují vývozní subvence, nebo jim přiznávají daňové zvýhodnění. Podle Světové obchodní organizace však tento postup není možné v liberalizovaném mezinárodním obchodě uplatňovat.