Německá dálniční známka by mohla stát 100 eur. Patřila by k nejdražším v Evropě
Jízda na německých dálnicích už by nemusela být pro řidiče osobních aut zadarmo. I němečtí politici uvažují, že by zavedli dálniční známku. Roční by přitom stála zhruba 100 eur, tedy přes 2700 korun. S takovým návrhem přišel nový německý ministr dopravy. A tenhle nápad se objevil i v koaliční smlouvě nové německé vlády.
Největší diskuse se teď vedou kvůli tomu, že Němci chtějí dálnice zpoplatnit jenom cizince. Eurokomisař pro dopravu Siim Kalas sice prohlásil, že to není v rozporu se zákony EU, ale šéf komise José Manuel Barroso tvrdí opak s tím, že by šlo o diskriminaci na základě státní příslušnosti.
Jeden z návrhů pak například předpokládá, že by si dálniční známky museli pořídit všichni, ale Němci by si její cenu mohli odečíst z daní. Expertní komise vedená bývalým ministrem dopravy Kurtem Boedwigem ale navrhuje raději úpravy mýtného pro kamióny místo zpoplatnění osobní dopravy.
Podle této komise by celoroční dálniční známky, při předpokládané ceně 100 eur, vynesly v přepočtu 105 miliard korun. Zavedení mýtného pro kamióny nejen na dálnicích ale na všech silnicích by pak přineslo 113 miliard korun.
Diskuzi vyvolává i navrhovaná cena 100 eur, tedy přibližně 2700 korun za celoroční kupon. Například ve Švýcarsku se za roční známku platí 835 korun, na Slovensku 1400 korun, v Rakousku 2300 korun. Německo by tak bylo nejdražší. Na druhou stranu ale Německo disponuje takřka 13 tisíci kilometrů dálnic, což je například 2krát víc, než má dálnic i silnic 1. třídy Česko.
Pokud by se koaliční strany na zavedení dálničních známek dohodly, ať už za jakýchkoli podmínek, na dálnicích v Německu by řidiči každopádně neplatili dříve než v roce 2015.