Pozor na předvánoční "výhodné" nabídky
Předvánoční nákupní horečka začíná nabírat na obrátkách a někteří obchodníci takových období rádi využívají k tomu, aby ve slevách vyprodali i to, co jim už dlouho leží na skladech. Zákazníka lze v takovém případě nalákat třeba na akce typu "jeden výrobek kup, druhý dostaneš zdarma", případně se můžete setkat s tím, že nějaké zboží dostanete jako dárek ke svému nákupu. Kupující si ale často neuvědomují, že na darované zboží se nevztahují záruky a při případné reklamaci si pak kvůli neznalosti zákonů mohou užít zbytečně trapné chvilky.
To potvrzuje i mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová: "Občanský zákoník hovoří o prodaném zboží. To znamená, že na zboží, které je dáváno jako dárek nebo navíc, se skutečně záruka nevztahuje. Pokud se na takovém zboží objeví vada, v řadě případů spotřebitel velmi zklamaně odchází od prodávajícího, který mu řekne, že na takový výrobek se záruka nevztahuje."
Pokud využijete například akce jeden výrobek kup, druhý k tomu dostaneš zdarma a na účtence není jasné, který z obou jste zaplatili, hrozí vám riziko, že ztratíte možnost reklamovat oba.
Při stížnosti totiž budete podle České obchodní inspekce těžko dokazovat, který z obou, často ze stejného druhu zboží, jste zaplatili a který byl oním dárkem.
"V takovém případě se ocitá spotřebitel v poněkud problematické situaci. Pokud prodávající odmítá zodpovědnost za vadu věci, může se svých práv domoci pouze soudní cestou. U soudu bude muset prokázat, že vada je na prodaném zboží, ne na dárku, což je v tomto případě téměř nemožné. Je to tvrzení proti tvrzení. Nelze se proto obrátit ani na kontrolní orgán, ani na někoho jiného. Skutečně rozhodnutí je v tomto případě na soudu," upozorňuje příznivce "výhodných" nákupů Fléglová.
Zákazník by proto podle Miloslavy Fléglové v podobných případech měl vyžadovat, aby na účtence bylo jasně vyznačeno, třeba výrobním číslem zboží, nebo jeho bližším popisem, který z obou výrobku zaplatil.