Proniknout na americký trh s potravinami není jednoduché, shodují se experti

Miliony potenciálních zákazníků a zajímavé zisky nabízí zahraničním obchodníkům americký trh. Proniknout na něj ale není jednoduché, shodují se experti i podnikatelé. Českým potravinářským firmám chce teď v jeho dobývání asistovat ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Během týdenní návštěvy zavítá kromě Washingtonu i do Virginie, Arkansasu a Texasu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Půllitr piva | Foto: Fotobanka stock.xchng

Sýry, mléčné výrobky, salámy, maso, cereálie - pulty amerických obchodů s potravinami přetékají zbožím z nejrůznějších končin. České speciality na nich ale až na výjimky, jako je především pivo, najdete spíš výjimečně.

Cesta na americký trh není snadná. Ministr zemědělství Marian Jurečka, kterého v Americe doprovází početná podnikatelská delegace, ale věří, že by se to mohlo změnit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se daří českým potravinářským výrobkům pronikat do Spojených států, zjišťovala tamní zpravodajka ČRo Lenka Kabrhelová

„Jsou tady zástupci průřezově firem, které zpracovávají prakticky všechny hlavní komodity, od mléka přes maso až po cereální výživu, pivo. Cílem je mít možnost hledat tady případné obchodní partnery, protože těch konkrétních jednání je tady spoustu,“ říká ministr.

Ve kterých oblastech spatřuje Marian Jurečka největší možnosti? „Já tady vidím daleko větší prostor třeba právě i pro pivo, ale nově třeba také pro výrobce mléčných či masných výrobků.“

Možnosti pro české vývozce vidí i velvyslanec USA

O tom, že pro české zemědělské a potravinářské výrobky existuje ve Spojených státech větší prostor, je přesvědčený i americký velvyslanec v Praze Andrew Schapiro.

„Obchod v této oblasti se za poslední roky hodně zlepšil, jsou tu ale další možnosti růstu. Američtí zákazníci jsou hladoví po potravinách z nejrůznějších krajů včetně Česka," soudí velvyslanec Andrew Schapiro.

Úskalí představují tarify a regulace

Velvyslanec nicméně připouští, že pro dovozce potravin cesta do Spojených států není bez překážek, především v podobě tarifů a regulací. I kvůli nim mnozí obchodníci v potravinářství, kteří ve Washingtonu měli šanci představit své zboží potenciálním americkým partnerům, teprve pečlivě obhlížejí terén.

„My samozřejmě máme snahu proniknout i na tyto trhy, samozřejmě Spojené státy jsou obrovský světový trh,“ říká Oldřich Gojiš z firmy Interlacto, která vyrábí a exportuje především mléčné výrobky.

Čeští potravináři se vydali dobývat Ameriku, hledají i náhradu za ruský trh

Číst článek

„Bude spousta úskalí, která musíme překonat, zejména administrativní. To jsou licence, srovnání některých označování výrobků, trvanlivosti a podobně,“ přiznává Oldřich Gojiš.

S trpělivostí se ale dá uspět – tvrdí Zdeněk Chromý, místopředseda představenstva firmy Rudolf Jelínek. Ta do Spojených států dováží slivovici a další ovocné destiláty posledních 15 let.

„Dneska máme celkem zajímavou distribuci, ta čítá více než 30 amerických států. Z hlediska objemu se nacházíme kolem jednoho milionu dolarů exportu ročně,“ přibližuje Zdeněk Chromý.

Konkurence je podle něj ale obrovská. „V našem oboru je to boj o každou lahev, když to řeknu takhle. Takže je to opravdu mravenčí práce a je potřeba vytrvat a samozřejmě podporovat ty výrobky, jak je to jen možné,“ uzavírá manažer Zdeněk Chromý.

Lenka Kabrhelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme