Vědci z Brna objevili, jak z použitého oleje vyrobit ekologické plasty

Brněnští vědci přišli na to, jak efektivně přeměnit zbytkový olej – například po fritování – na ekologický bioplast. Tedy látku, která může sloužit jako náhrada syntetických plastů a mít tak obrovské průmyslové využití. O unikátní objev už se zajímá univerzita v Singapuru a českým výzkumníkům se otevírá možnost prorazit s nápadem na světový trh.

Žampiony ve fritéze

Žampiony ve fritéze | Foto: Ivana Šuláková

Výroba bioplastů vypadá jednoduše. Stačí mít použitý rostlinný olej a určitý druh bakterií. Mikroorganismy pak zvládnou tekutinu efektivně přeměnit na ekologickou náhradu syntetických plastů.

„Některé bakteriální kmeny mají schopnost produkovat ve svém těle z potravy zásobní polymer, který si ukládají na horší časy. My se snažíme produkovat bioplasty v co nejvyšším množství za co nejnižší cenu,“ vysvětluje unikátní postup vědkyně Ivana Márová z Centra materiálového výzkumu brněnského Vysokého učení technického.

Reportérka Petra Benešová se zajímala o výrobu ekologických bioplastů z oleje

Olej tedy slouží bakteriím jako potrava a samy si z něj vyrábějí do zásoby bioplast. „Tyto bakterie dostávají jako potravu odpadní olej z menzy a s využitím ještě unikátního technologického izolačního postupu umíme vyrobit za tři dny kultivace ve 100 litrech asi tak dvě kila čistého polymeru,“ dodává Márová.

Objev by se brzy mohl uchytit například v potravinářském průmyslu. Už teď vědci plánují, že se z bioplastů vyrobí obaly na potraviny, obaly do restaurací a rychlých občerstvení. Ekologický plast také nahradí syntetické látky v kojeneckých lahvích a dětských výživách.

„Obaly pro kosmetický průmysl, ale také některé medicínské aplikace, jako jsou částice a nanovlákna,“ vypočítává dále Márová. Bioplast by se tak mohl využít i na výrobu implantátů.

Česká novinka už zaujala jednu z nejprestižnějších škol v Asii, National University of Singapore, a její centrum nanotechnologií.

Jeho ředitel a elitní vědec Seeram Ramakrishna už v dopise požádal Čechy o spolupráci, chtěl by totiž začít s výzkumem co nejdříve. Brněnské vědce tak zřejmě čeká vstup na světový trh.

Petra Benešová, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít