Některé pojišťovny v Německu mohou pojistné pro řidiče určit podle monitoringu jízdy

Některé německé pojišťovny zavedly nový systém placení pojistného za auto. Počítá se podle toho, jak dobří jsou jejich klienti řidiči, nebo kde a kdy se svým vozem jezdí. Detailní monitorování jízdy, které umožňují nejnovější technologie, má však řadu odpůrců.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řidička s brýlemi

Řidička s brýlemi | Foto: Ondřej Jánoška

Dodržujete-li rychlost, jezdíte-li podle předpisů, zlevní se vám roční pojištění auta o 5 procent. Stačí mít v autě namontovaný telematický box, tedy přístroj, který zapisuje elektronické údaje. Ty jsou pak zaznamenávané přes GPS.

„Jedu-li na sedmdesátce osmdesátkou, čeká mne pak doma upozornění,“ říká pan Müller, jeden z řidičů, který si nechal krabičku do auta namontovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nových způsobech stanovení pojistného pro řidiče mluvila zpravodajka v Německu Klára Stejskalová a Marcela Machová, specialistka pro pojištění majetku a odpovědnosti České asociace pojišťoven

Po aktivaci přístroje se data zapisují každých 30 sekund v centrále telefonické společnosti. Ke sledovaným údajům patří rychlost, nebezpečně prudké brzdění, jízda v noci a jízda po městě.

Ideální je samozřejmě stoprocentní skóre, k zajištění pětiprocentní slevy na pojistném stačí mít 80 bodů. Jakékoli nižší hodnocení už žádné výhody nepřináší.

„Přispívá to k bezpečnosti, jednak při vážnější nehodě krabička vyšle signál k záchranné službě, ale především to motivuje řidiče k odpovědnější jízdě," říká zástupce pojišťovací společnosti.

Pokrok nebo expanze velkého bratra?

Systém má své kritiky. Ti poukazují na to, že automatickou srážku bodů znamená jízdě ve městě a také v noci. Protože jízda v noci je považovaná za rizikovou.

„Pokud by někdo jezdil jen v noci a ve městě, dosáhl by tak pouhých 70 bodů, ale zkušenosti říkají, že takový model není reálný,“ obhajuje nastavený model zástupce pojišťoven.

Mnohem více než to ale kritikům vadí, že přístroj rozšiřuje možnosti tzv. velkého bratra, tedy sledování další privátní sféry.

„Já nemám žádná tajemství, a když dnes víme, jak sledují naše mobily, nevidím v tom už rozdíl,“ odmítá tyto námitky pan Müller.

Telemetrie se prosazuje u pojišťoven i v jiných zemích

Podobný systém funguje už ve Spojených státech jako Drive like a girl. Používá se také v Anglii a Itálii.

„Nemohu potvrdit, že by pojišťovny v Česku používaly přesně tento způsob, ale různé telemetrické prvky jsou u nás postupně zaváděny rovněž,“ poznamenala Marcela Machová, specialistka pro pojištění majetku a odpovědnosti České asociace pojišťoven.

„Například některé pojišťovny mají programy pro klienty, kteří si do svého vozidla nechají zavést prvek, který při prudkém nárazu aktivně spojí posádku s asistenční službou pojišťovny.“

Machová připomněla, že každá pojišťovna má svá pravidla pro zvýhodňování pojistného pro klienty, kteří si nechají namontovat určité prvky do svých automobilů.

Auto (ilustrační foto) | Foto: licence Creative Commons Attribution 2.5 Generic, dodge challenger1

Klára Stejskalová, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme