Větší oblibě elektromobilů brání v Česku jejich cena a málo dobíjecích míst

Nejen Evropa v současnosti zažívá elektromobilový boom. Po celém světě už jezdí více než 400 tisíc plně elektrických aut a každým rokem se jejich počet zdvojnásobí. V Česku je prodej elektromobilů zatím stále ještě v plenkách. Bateriové vozy tady nemají téměř žádnou podporu, jsou drahé a samotní řidiči jim zatím moc nevěří. Navíc chybí i místa, kde se dají ekologická auta dobíjet.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Před Jadernou elektrárnou Dukovany otevřeli první dobíjecí stanici na elektromobily na Vysočině

Před Jadernou elektrárnou Dukovany otevřeli první dobíjecí stanici na elektromobily na Vysočině | Foto: Michal Malý | Zdroj: Český rozhlas

„To cvaknutí bylo vlastně odemknutí možnosti vyjmutí dobíjecí pistole. A zde na dobíjecí stanici na displeji dám Start,“ ukazuje Tomáš Knespl ze skupiny ČEZ, jak používat jednu z veřejných dobíjecích stanic. V Česku jich stojí 250, o něco více je samotných elektromobilů.

„Zásadní věc je, že i menší vozidlo má výrazně větší zrychlení, než by člověk čekal u podobného vozu třeba na benzin nebo na naftu. Elektromotor využívá maximálního výkonu prakticky hned od první otáčky,“ tvrdí Knespl.

Řidiči si za volantem pochvalují tichost a dynamiku jízdy, stejně jako levný provoz a šetrnost k životnímu prostředí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jakou pozici mají elektromobily v Česku, zjišťoval redaktor Matěj Skalický

Na druhou stranu přiznávají, že elektromobily zatím nejsou stavěné na dlouhé trasy. Kromě větších kapacit baterií chybí třeba i rozvinutá infrastruktura rychlodobíjecích stanic.

„Elektromobily zatím nejsou na to jezdit Praha – Ostrava. Člověk musí plánovat a ideálně mít k dispozici ještě stálé klasické vozidlo. Nicméně dnes se ta síť už rozvíjí,“ říká Knespl.

Jeho slova potvrzuje i Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. Stát má s elektromobily dlouhodobě velké plány, s realizací ovšem nespěchá. „V první fázi by mělo jít o podporu autobusů na elektrický pohon,“ informuje a doplňuje:

„Potom budeme hledat i způsoby, jak motivovat řidiče, aby využívali více elektromobily v městském provozu. Naším cílem je k tomu vytvořit infrastrukturu. Do roku 2020 bychom podle evropského plánu měli vybudovat asi 13 tisíc veřejných dobíjecích stanic.“

Češi dávají přednost autům na plyn

Právě doposud nulová podpora ze strany státu výrazným způsobem omezuje poptávku. Přesně naopak je tomu ve Francii, Nizozemsku nebo Norsku, kde elektromobil pořídíte často levněji než běžné auto.

Kvůli tomu zatím u českých řidičů vyhrává jiná alternativa k tradičním spalovacím motorům, a to stlačený zemní plyn. V Česku na něj jezdí už sedm tisíc vozidel.

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

„Palivové náklady jsou oproti benzinu zhruba poloviční, takže ten nárůst je velmi rychlý,“ říká Jan Ruml z Českého plynárenského svazu. Pořizovací cena auta na stlačený plyn je téměř stejná jako u benzinových nebo dieselových.

Vláda navíc řidičům na pět let odpustila spotřební daň. Podle Jana Rumla je to i tím, že plně elektrická auta nejsou k přírodě tak šetrná, jak se zdají.

„Pochopitelně elektrický automobil neprodukuje žádné emise v místě, kde jezdí. Bohužel má emise má někde na komíně elektrárny. U CNG motoru jsou emise také, ale jsou přijatelné,“ konstatuje.

Tak či tak jde v obojím o mnohem ekologičtější alternativy ke konvenčním motorům a také Evropská unie už počítá s jejich podporou. Chce zlepšit ovzduší ve městech a hlavně snížit závislost členských států na ropě.


Zobrazit místo NABIJENI ELEKTROMOBILU na větší mapě

Matěj Skalický, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme