Přetáčení tachometrů by mohlo být až trestným činem, navrhuje Mládek

Stáčení tachometrů nebo nabízení takové služby by do budoucna mohlo být přečinem, nebo dokonce trestným činem. Návrh zákona chystá ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek z ČSSD. Platit by mohl od příštího roku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podsvícení palubní desky se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu

Podsvícení palubní desky se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu | Foto: Toyota

„Existuje silná skupina právníků, kteří říkají, že by to mělo být zvládnutelné i za stávající legislativy. Pokud se definitivně potvrdí, že stávající legislativa nestačí, přijdu s novelami zákonů, které by z toho měly udělat jednoznačně trestný čin. Předpokládám, že nejdéle na podzim bude nutná nějaká legislativní úprava," uvádí Mládek.

Jestli prodávaná ojetá auta nemají přetočený tachometr, by měla kontrolovat Česká obchodí inspekce.

Přehrát

00:00 / 00:00

O stočených kilometrech na tachometrech aut mluví redaktorka Eva Kézrová

„Doufáme, že České obchodní inspekci bude dán k dispozici nějaký mechanismus, který nám umožní posoudit, zda deklarované kilometry při prodeji skutečně odpovídají stáří vozidla. A pokud by k nějakému značnému zkreslení tachometru došlo, bude uzákoněno, že něco takového bude trestným činem nebo nějak zákonem postižitelným činem. To by nám také usnadnilo práci a spotřebitelům život,“ říká mluvčí inspekce Jan Rotbauer.

Stávající právní úprava zná jen takzvané nekalé obchodní praktiky, kde Česká obchodní inspekce dokazuje, zda podávaná informace prodávajícím je pravdivá.

Výzkumy ukazují, že Češi u ojetin sledují právě čísla na tachometru a jen málokdo se zajímá o reálný stav vozu. Přitom jsou možnosti, jak to zjistit. Existují nejrůznější databáze, kde se dá dohledat historie konkrétní ojetiny.

Podle Ústředního automotoklubu by pomohlo zavedení kilometrové banky, která by platila na území celé Evropské unie. Stav kilometrů mohou zjistit i servisy:

„Každý, kdo má vozidlo, musí jednou ročně na výměnu oleje a dalších součástí ve vozidle. U nového vozu je to z garance, u starších vozidel je to povinnost, protože ošetřujete svoje vozidlo, například se vám nezadře auto. A právě v servisu se dá zjistit počet kilometrů,“ říká mluvčí Ústředního automoto klubu Petr Vomáčka.

vozidla v autobazaru | Foto: Ondřej Jánoška

Při koupi ojetého auta dává přednost stále více Čechů tuzemské nabídce před dovozem ze zahraničí. Důvodem je prověřená historie a jasný původ vozu.

Jenže necelá polovina prodaných ojetin udává méně než 100 tisíc najetých kilometrů, a takový údaj podle odborníků realitě rozhodně neodpovídá. Čtyřicet procent prodaných aut má totiž stočený tachometr v průměru o sto tisíc kilometrů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O podvodech při koupi ojetých aut mluvil na Radiožurnálu Jan Dryák, PR manažer společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu a historie vozidel

„Pokud máme průměrně sto tisíc stočených kilometrů, může prodejce vydělat od 30 tisíc do řádu stovek tisíc. Záleží na vozidle a jeho stáří. Záleží i na tom, jaké vozidlo se stáčí. Jestli je to běžné vozidlo, kterým jezdí daný člověk do práce, nebo firemní vozidlo, popřípadě prémiové vozidlo okolo milionu dvou," vysvětluje mluvčí.

V roce 2013 změnilo majitele přes 570 tisíc aut, zatímco nových vozů se prodalo o 400 tisíc méně.

Povinnost sdělovat počet najetých kilometrů prodávající zatím nemá a mnozí toho využívají. Podle Zbyňka Veselého ze Sdružení Sova se byznys se stáčením kilometrů už ani neskrývá:

„Dneska je to naprosto veřejná služba, našli jsme 29 firem, které toto nabízí. Máme zkušenosti i z autobazarů, že vás vrátí a řeknou, abyste si to nějak zařídili, že to takhle dělat nebudou. To znamená, že si předem myjí ruce a nechtějí být jako ti, kteří stáčejí. Protože vědí, že si každý občan tuto službu za pár stokorun může zaplatit. A pak bazar vydělá desetitisíce.“

Stočený tachometr nepoznáme

Běžný řidič nepozná, jestli bylo s tachometrem manipulováno. „Aplikací nových technologií do vozidel už běžný zákazník laickým okem nepozná, že bylo s tachometrem manipulováno. Je opravdu na odbornících, aby toto poznali.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O přetáčení tachometru mluví Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu

„Doporučujeme zkontrolovat vozidlo odborníkem a v lepším případě společností, která certifikuje daný počet kilometrů a tím má majitel jistotu, že nebylo vozidlem nijak manipulováno. Může s vozidlem jezdit, aniž by bylo nějak nebezpečné pro provoz,“ radí Vomáčka.

Každá součástka má totiž svou životnost, která se odvíjí právě od najetých kilometrů a nový majitel může být proto nepříjemně překvapen, když mu auto vypoví službu, a to je ta lepší varianta.

Pozměňování stavu tachometrů je trestné třeba v Německu, Belgii nebo Spojených státech.

Eva Kézrová, Veronika Sedláčková, Michaela Vydrová, Veronika Neprašová, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme