Čína plánuje železniční spojení s Amerikou i Evropou
Číňané plánují propojit železnicí celý svět. Tamní odborníci už jednají o vlakovém spojení mezi Pekingem a Severní Amerikou. Cesta na americké hranice by prý trvala dva dny.
Plánovaná rychlodráha by měla být dlouhá 13 tisíc kilometrů. Vést by měla z Pekingu přes Sibiř, do Beringova průlivu, kde by byl 200 kilometrů dlouhý podmořský tunel, dále na Aljašku, do Kanady a pak do USA.
Celkem by tato trať byla o 3 tisíce kilometrů delší než Transsibiřská magistrála. Pod Tichým oceánem by se musel postavit nejdelší podmořský tunel v historii lidstva, čtyřnásobně delší než stávající Eurotunel v Lamanšském průlivu, který spojuje Británii s Francií.
O velkolepých plánech Číny na železnici mluvila asijská zpravodajka ČRo Kateřina Procházková
Rusko je podle čínských železničních expertů projektem nadšené. Spojené státy ani Kanada se k němu zatím nevyjádřily. Většina čínských inženýrů je ale k plánu podle čínských médií trochu skeptická.
Nejde ale o jediný velkolepý projekt, který Peking zamýšlí uskutečnit. Hovoří se například i o podmořském železničním tunelu mezi Čínou a Tchaj-wanem.Podrobnosti ale zatím známy nejsou.
Dalšími projekty jsou železniční linky z Pekingu do Evropy přes Kyjev, Moskvu a Kazachstán nebo přes východní Sibiř. Druhá linka má zase vést z čínského města Urumči do Kazachstánu, Uzbekistánu, Turkmenistánu, Íránu, Turecka a opět Evropy. A třetí linka by měla spojit jihočínské měst Kchun-ming se Singapurem.
Zvětšit mapu
Pod Beringovým průlivem by měl podle čínských plánů vést 200 km dlouhý tunel