Podíl českých potravin na prodejích řetězců kolísá mezi 40 až 75 procenty

Ministerstvo zemědělství chce na pulty a do regálů velkých obchodů dostat co nejvíce českých výrobků. Dnes o tom jednal ministr zemědělství se zástupci řetězců. Při nákupu potravin totiž Češi už dbají nejen na výhodnou cenu, ale i na to, odkud potraviny pocházejí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování (ilustrační foto)

Nakupování (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Podle průzkumu poradenské společnosti KPMG ve srovnání s loňským rokem přibylo lidí, kteří si hlídají zemi původu potravin. Zcela lhostejný je její původ jen 10 procentům.

Zhruba 80 procent spotřebitelů preferuje české potraviny. To potvrzuje i ministerstvo zemědělství, stále více výrobců má třeba zájem o značku Regionální potravina.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zájmu státu zvýšit podíl českých potravin v obchodních řetězcích mluvila Eva Rajlichová

„A pak také máme i potvrzeno od obchodníků, že se zvyšuje zájem spotřebitelů o zboží, které je takto označováno,“ říká ministr zemědělství Marian Jurečka.

„To jsou myslím dvě věci, které hovoří o tom, že tento trend tu je a že spotřebitel tuto informaci opravdu vyhledává,“ konstatuje ministr.

Podpora tuzemských potravin v obchodech se státu vyplatí

Podle jeho slov je podíl českých potravin v supermarketech od 40 do 70 procent. To potvrzuje i viceprezident svazu obchodu Zdeněk Juračka:

„Nejvíce, asi 75 procent, má systém Coop, ale je pravda, že i v těch ostatních řetězcích se zvyšuje počet českých potravin.“

Do podpory českých potravin by měl podle něj stát více investovat: „Stát málo podporuje české výrobce i potraviny. V porovnání s Rakouskem - počítali jsme to v přepočtu na státní rozpočet - český stát dává zhruba desetinu toho, co na podporu národních potravin dávají Rakušané,“ poznamenal Zdeněk Juračka.

Ministr zemědělství Marian Jurečka si uvědomuje, že podpora českých výrobců se z dlouhodobého hlediska rozhodně vyplatí:

„Pokud se bude dařit posilovat a rozvíjet české firmy, bude se nám lepšit zaměstnanost, ekonomika. A bude se zlepšovat kupní síla. Je tedy logicky zájmem obchodních řetězců, aby nad tím přemýšlely.“

Obchodníci by naopak přivítali, aby ministerstvo zpřehlednilo systém značek kvality potravin, podle jejich názoru je jich v současnosti moc a zákazník se v nich jen těžko orientuje.

Prodejna | Foto: Tomáš Adamec

Vzájemná kooperace obchodníků, zpracovatelů a výrobců

„Budeme ve vzájemné spolupráci obchodníků, výrobců a zemědělských producentů hledat dohody, jak dostat větší množství jejich výrobků na pulty v obchodech,“ řekla Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O podílu českých potravin v tržní síti diskutovali Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu a Miroslav Koberna, ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory

„A na druhé straně, jak zemědělci, zpracovatelé, mohou pokrýt požadavky, které obchodní řetězce na tyto produkty mají. Co se týká množství, kvality, rychlosti a logistiky dodávek atd.,“ zdůraznila Nováková.

„Každý rok zjistíme, že podíl českých potravin je menší v tržní síti,“ zalitoval Miroslav Koberna, ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory.

„Je to trvalý proces postupného vytěsňování českých produktů z tržní sítě. Je to problém obchodních řetězců a ataků na cenu, kdy my už v nějakém okamžiku nejsme schopni cenově konkurovat Číně, Jižní Americe, dotovaným dovozům z evropské patnáctky,“ připomněl Koberna.

„Skutečně za poslední období se podařilo vychovat naše zákazníky k tomu, že primárně očekávají cenu. Teď se začalo v poslední době hodně mluvit o kvalitě. Situace v obchodních řetězcích je taková, že si vzájemně musejí konkurovat cenou,“ zmínila Nováková.

„Problém je v obchodní politice, je to o ceně. Prostředí, které tady je, je šílené. Ale tam je na vině stát, který toto nikdy neměl připustit, aby tady bylo tolik obchodních řetězců,“ míní Koberna.

„Primární je výroba, která musí fungovat. Přináší zaměstnanost, daně, přináší využití,“ poznamenal Miroslav Koberna.

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme