Českým umělcům pomáhá crowdfunding, vybírají peníze na internetu

Příznivci kultury sobě - takový podtitul by mohla nést řada projektů financovaná crowdfundingem. Díky veřejným sbírkám na specializovaných internetových serverech vyšly jen Česku už desítky knížek i CD. Crowdfunding tak ukazuje, že i okrajové projekty jsou životaschopné.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Piána na ulici

Piána na ulici | Foto: Ondřej Kobza

Tvůrci přes internet hledají příznivce a finanční podporu pro své projekty. Díky Crowdfundingu, tedy financování pomocí sbírky, mohou vydat svůj autorský komiks Viktor Šauer a Michael Petrus. Na americkém serveru Kickstarter na něj vybrali před 9000 dolarů:

„Příběh byl původně napsaný pro mou diplomovou práci, ale bylo nám líto ho nechat v šuplíku,“ říká Michael Petrus o projektu, který chystal s Viktorem Šauerem dva roky po večerech.

Fanoušci mohou přispět už částkami od 20 nebo 30 korun. S vyššími částkami jsou spojené odměny, například grafické listy z knihy, setkání s autorem a podobně. Češi nejčastěji posílají 200 až 300 korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vliv crowfundingu na českou kulturu popsala reportérka ČRo Zuzana Vlčková

„Největší zájem registrujeme od umělců. Ať už to jsou muzikanti, výtvarníci, spisovatelé, fotografové. Velkou část zabírají sociálně inovativní projekty, třeba piana na ulici, půjčovna kol nebo houpačky do krajiny,“ vzpomíná provozovatel českého crowdfundingového serveru Hithit Pavel Eichler.

Zdaleka nejúspěšnějšími žadateli o podporu jsou tvůrci PC her. Například čeští Warhorse za jediný měsíc vybrali na vývoj hry víc než třicet milionů korun. Kromě peněz ale vytěží z crowdfundingu úspěšné projekty i reklamu.

„Zprostředkovatelské servery mají jednu velkou výhodu, tou je publicita. Shromažďuje se kolem nich komunita lidí, kteří by chtěli přispět,“ upozorňuje šéfredaktor odborného serveru Lupa.cz David Slížek.

Crowdfundingová sbírka končí s pevně daným termínem, a ne požadovanou částkou. Není proto výjimkou, že autoři získají násobky toho, co potřebují. Na renomovaných serverech přitom uspěje skoro polovina projektů.

Zuzana Vlčková, Vojtěch Man Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme