Dítě musí mít při jízdě na kole helmu. Když ji ale nemá, nikdo pokutu nedostane

Na silnici v Česku může cyklista mladší 18 let jedině s helmou. Zákon to nařizuje už od roku 2001. Přesto se tato povinnost nedodržuje ve všech případech. Loni zemřeli při nehodách tři cyklisté pod 15 let, kteří při jízdě neměli přilbu. Naposledy před 10 dny v Krnově po srážce s terénním autem zemřel pětiletý chlapec – jel bez přilby a dozoru staršího 15 let. Paradoxně je v Česku takové chování beztrestné. Pokutu za něj nikdo dostat nemůže.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cyklisté | Foto: Krystyna Berki

Zatímco v případě autosedaček je jasně stanoveno, že řidič je povinen dítě přepravovat v odpovídající autosedačce, v případě povinné cyklistické přilby není určena žádná odpovědná osoba. A dítě do 15 let je nepostižitelné.

„Bohužel v tomto případě je to sice přestupkové jednání, ale vzhledem k věku osoby, která je nezletilá, nelze takové jednání projednat. Tudíž samotný přestupek je odložen a nikdo za něj není potrestán,“ potvrzuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Mladistvý od 15 do 18 let pak může dostat pokutu, a to do tisíce korun na místě. U menších dětí je ale jediné řešení. Zakázat jim další jízdu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proč zákon nijak nepostihuje absenci přilby u cyklistů mladších patnácti let, zjišťoval redaktor Petr Jansa

„Toto oprávnění policista má a děje se tak i v reálném provozu. V tu chvíli samozřejmě policista zakáže pokračování v jízdě, poučí takové dítě o tom, že nesmí řídit. V tu chvíli se z něj de facto stává chodec vedoucí kolo a v takovém případě může pokračovat v chůzi,“ vysvětluje Lerch.

To je ale jediné, co může policista udělat. Popřípadě dítě dovézt domů a poučit i rodiče. Zvlášť pokud jde o dítě do 10 let, které na silnici samo vůbec nesmí. Pokutu ale ani v tomto případě nikdo nedostane. Ministerstvo dopravy podle Tomáše Neřolda o tomto problému ví.

„Povinnost mít přilbu je v zákoně jasně stanovena a policie může jízdu pak zakázat. O sankcích za tento přestupek můžeme vést další debatu, příležitostí k tomu může být například další novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích,“ říká.

Dopravních nehod zaviněných dětmi výrazně přibylo. Odpovědnost nesou rodiče

Číst článek

V případě vážné nehody dítěte a zranění hlavy proto, že nemělo přilbu, by pak mohlo hrozit obvinění ze zanedbání péče. To už by ale bylo pozdě a rodič, který dítě neuhlídal nebo k používání přilby nevedl, už by vlastně potrestán byl.

Daleko pravděpodobnější je to, že by nemocnice mohla vymáhat po takovém řidiči úhradu veškeré péče, kterou hlavě zraněného dítěte věnovala. Důvod pro nošení cyklopřileb je totiž podle šéfa BESIPu Martina Faráře jednoznačný.

Pády na hlavu tvoří téměř 45 procent všech pádů z kola

„Cyklistická přilba, zvlášť u dětí je důležitá zvlášť z toho důvodu, že téměř 45 procent všech pádů z kola jsou právě pády na hlavu,“ upozorňuje.

Dítě navíc spadne z kola daleko pravděpodobněji než dospělý. „Víme, že třeba do 12 let má dvakrát prodlouženou reakční dobu než dospělý,“ podotýká lékař Martin Sedlák a dodává:

„Zkoumáním senzorických schopností jsme zjistili, že zorný úhel dítěte je omezený na nějakých 30 procent dopředu. Pohyb dítěte, které se pohybuje dopředu, ať už běží, nebo jede na kole či třeba na lyžích, se řídí tím, kam se zrovna dívá.“

A to všechno samozřejmě znamená pro dítě daleko větší riziko pádu.

Petr Jansa, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme