Ceny kombajnů se pohybují v milionech korun. Zemědělci si je na žně půjčují i s řidiči
Symbolem vrcholícího léta jsou kombajny na polích. Potkat takový stroj na silnici ale není nic příjemného, protože může být široký i čtyři metry a váží třeba 20 tun. Ceny kombajnů šplhají přes deset milionů korun, a proto si mnozí zemědělci sklízecí mlátičky – jak se správně těmto strojům říká – půjčují.
Většina zemědělců má vlastní kombajn. Ale když jsou žně, potřebují takových strojů více. Pak si mohou najmout externí služby. Málokdy je to jen samotný kombajn, častěji si objednají i jeho obsluhu.
Je to nasnadě, protože zvládnout takový stroj je složité. Navíc jsou opravdu hodně drahé.
„Pořizovací ceny jsou od pěti do deseti milionů korun a obilní mlátičky musí ročně sklízet 700 až 1000 hektarů, aby se vůbec vyplatilo je pořídit,“ popisuje Petr Vobořil, obchodní ředitel firmy Vobosystém, která se zaměřuje na zemědělskou techniku.
O ceny kombajnů a podnikání s jejich půjčováním se zajímala redaktorka Jitka Hanžlová
„Dnes v podstatě nejde půjčit obilný stroj, je to velice složitý stroj řízený řidičem a počítačem. Jen zaškolení obsluhy trvá dva tři dny a vzhledem k cenám je zájem spíše o služby než o fyzické půjčování takto drahých strojů,“ říká.
V poslední době se objevují firmy, které nabízí specializované služby, jako je setí či postřik rostlin. Mají nejen obilní mlátičky a například i kombajny na cukrovku.
„Především v posledních pěti šesti letech se celý sektor poskytování služeb v zemědělství poměrně hodně profesionalizoval. Dnes firmy mají špičkovou nejvýkonnější techniku. Neřekl bych, že je to nějaký superbyznys, je to byznys jako každý jiný, nese spoustu rizik,“ tvrdí ministr zemědělství Marian Jurečka.
On sám s nástupem do funkce převedl své tři kombajny na manželku, která je občas také půjčuje. Marian Jurečka patří k velkým fandům těchto strojů. „Já osobně jsem začal jezdit na kombajnu někdy ve 13 letech, takže mám dvacet let zkušeností a jezdím s kombajnem poměrně slušně,“ míní.
Špičkový software a GPS
Právě na kombajnech je velice dobře vidět, jak technicky vyspělé dokáží zemědělské stroje v poslední době být. „Dnes se v zemědělství používá špičkový software, GPS systémy, děláme monitoringy výnosů. S těmi daty pracujeme, zemědělci podle toho hnojí, dělají ochranu,“ zdůrazňuje ministr Jurečka.
„Tento obor se výrazně posunul, uplatňují se v něm nejnovější trendy. Když si dnes někdo sedne do kabiny traktoru či kombajnu, je to srovnatelné s auty, jako je třeba Škoda Octavia, Mercedes nebo BMW,“ dodává. Tomu odpovídají i ceny. Nový kombajn může stát podle výbavy od pěti do 12 milionů korun.
Kombajn se v obilí řídí sám
„Dnes se jezdí na kombajnech, mají klimatizaci. Nebyla ani zasklená kabina, museli jsme mít brýle na očích, protože se prášilo… Ale zodpovědnost je stejná jako na starých strojích,“ míní kombajnér Jiří Langr.
„Počítač zajišťuje ovládání celého stroje,“ popisuje zemědělec Martin Ivánek z Moravskotřebovska. „Na obrazovce zjišťujeme celé ovládání kombajnu.“
Na přední části kombajnu je takzvaný laserpilot, který zajišťuje, aby se kombajn držel v pokosu sám a nemusel ho řídit kombajnér. Ten dohlíží na ostatní funkce. Největším rizikem pro kombajn je kámen na poli. Může rozbít žací i mláticí ústrojí
Pracovní doba o žních závisí na počasí. „Jsme v práci deset až dvanáct hodin. Když jsou podmínky, sekáme i v noci. Ale je to únavné na oči,“ popisuje Ivánek a dodává:
„Je to celý den stejné, je to únavné spíš z hlediska psychiky, protože člověk kolem sebe má jen strniště a obilí.