Vrak lodi Costa Concordia pomalu vyrazil na poslední plavbu
Vrak italské výletní lodi Costa Concordia míří pryč od ostrova Giglio u břehů Toskánska. Desítka tažných člunů se pohybuje velmi pomalu, rychlostí dvou uzlů, tedy asi čtyř kilometrů za hodinu. Přesun do 350 kilometrů vzdáleného Janova, kde vrak rozřežou a sešrotují, potrvá asi čtyři dny.
Od rána panoval u ostrova Giglio čilý ruch. Technici Costu Concordii naposledy prohlédli a remorkéry táhnoucí kolos o tonáži 114 tisíc tun vyrazily na cestu.
Na hladký průběh poslední plavby dohlíží přímo z paluby Concordie 12 osob. Další odborníci jsou v doprovodných plavidlech. Všichni dávají mimo jiné pozor, aby z lodi neunikly chemické látky, které by mohly znečistit moře.
Velitel záchranného týmu Nick Sloane věří, že všechno dobře dopadne. Uvědomuje si ale, že ho čekají čtyři perné dny: „Teď je naším hlavním úkolem dostat tuhle loď do Janova. Pro Giglio je to velký den. Až dojedeme do Janova, budu si konečně moci odpočinout.“
Na technicky velmi náročný přesun se odborníci připravovali dlouho. Loni obří plavidlo napřímili, protože při ztroskotání se převrátilo na bok. Minulý týden vrak nadzvedli, aby se dal odtáhnout.
Vrak Costy Concordie je dvaapůlkrát větší než Titanic. Na unikátní operaci se podílely více než tři stovky techniků a potápěčů, vyprošťování vraku už stálo podle odhadů více než miliardu eur. Potrvá ale ještě několik měsíců, než se loď odstrojí tak, aby mohla být sešrotována.
Za normálních okolností by se tak velká loď vyhodila do povětří, ostrov Giglio je ale součástí unikátní přírodní rezervace, která by se nenávratně zničila. Na vyzvednutí vraku proto dohlíželi mimo jiné ekologičtí aktivisté a z trupu lodi byly odčerpány všechny potenciálně škodlivé látky.
Costa Concordia se v pátek 13. ledna 2012 příliš přiblížila k pevnině a narazila na útes. Na palubě bylo 4232 lidí, z toho přes tisíc členů personálu. Při nehodě zemřelo 32 lidí a 64 se zranilo.
U soudu se teď za havárii zodpovídá kapitán lodi Francesco Schettino. Za několikanásobné zabití z nedbalosti a ublížení na zdraví mu hrozí až 20 let vězení. Kapitán lodi svou vinu i nadále odmítá.