Směnárny klamou, nejvíce v Praze. ČNB jim loni udělila více než 80 pokut

Některé směnárny podle České národní banky dál šidí klienty. A to i téměř po roce, co platí nový zákon, který má víc chránit spotřebitele. Mezi nejčastější triky směnárníků patří klamavé informace o výši kurzu nebo poplatcích. Se službami zdejších směnáren nejsou spokojení jak čeští, tak i zahraniční turisté.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Směnárna. Ilustrační foto

Směnárna. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

Lidem nejvíc vadí poplatky, o kterých při nákupu nebo prodeji cizí měny vůbec nevěděli. Dalším problémem je to, že směnárny často odmítnou provést storno transakce, o které je zákazník požádá.

Někteří směnárníci stále používají dva kurzové lístky. Výraznějšími číslicemi uvedou výhodnější kurz. Má to ale háček. Ty platí jenom pro ty, co si chtějí vyměnit nejméně tisíc eur.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na nekalé praktiky směnárem se zaměřil redaktor Jan Beneš

Nejvíc pochybení našli pracovníci České národní banky v Praze. „Myslím si, že to bude výrazně nad 50 procent,“ potvrzuje člen bankovní rady Jiří Rusnok.

V hlavním městě je ovšem směnáren 800, což podle primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) hraje ve statistice centrální banky roli.

„Směnáren je tady tolik, že ta nepoctivost je v řádu úplně mizivého procenta. Nicméně i to je věc, kterou bychom měli řešit,“ poznamenává primátor.

Přehrát

00:00 / 00:00

O klamavých praktikách směnáren mluvil člen bankovní rady ČNB Jiří Rusnok

Část směnáren od nekalých praktik neodradila ani nová úprava zákona, která víc chrání spotřebitele. Platí od loňského listopadu. Někteří majitelé směnáren ale nechtějí být v jednom pytli s těmi, které Česká národní banka nepovažuje za seriózní.

Nekalé praktiky odmítá například majitel pražské směnárny Mikuláš Šveda.

„My se zaměřujeme na českou klientelu a nesnažíme se někoho okrást. Snažíme se tu práci opravdu dělat tak, jak se má dělat, neuvádíme klienty v omyl, a co je asi nejdůležitější, každému, kdo přijde, jsme schopni transakci vystornovat,“ říká majitel směnárny.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problému s nepoctivými směnárníky v Praze diskutovali primátor Tomáš Hudeček a Hubert Palán z Asociace průvodců ČR

Primátor Hudeček jako řešení problému s nepoctivými směnárnami, stejně jako s taxíky, navrhuje otevřít se „hlasu lidu“.

„To znamená vytvoření internetové a mobilní aplikace, která umožní každému, kdo se o to bude zajímat, najít si směnárnu v této aplikaci, včetně hodnocení lidí, kteří tam už měnili peníze. Podobně jako u taxíků - najít si taxík, který zkrátka už byl lidmi hodnocen,“ říká Hudeček.

Desatero ČNB pro klienty směnáren

Česká národní banka udělila loni směnárnám 81 pokut, předloni jich ale bylo 67. Regulátoři radí, aby byli spotřebitelé obezřetní a nespoléhali jenom na to, co jim řekne směnárník. Každý by se měl dobře podívat na všechny uvedené kurzy.

Peníze by směnárníkovi neměl vydat dříve, než ho seznámí s předsmluvními informacemi. Kdo chce znát přesná pravidla a přesné pokyny, může použít takzvané desatero pro klienty směnáren, které ČNB uvádí na svých webových stránkách.

„Jsme ti, kdo udělují povolení ke směnárenské činnosti. Pokud by porušování předpisů bylo opakované a nedošlo k nápravě, tak bychom teoreticky mohli licence i odebírat,“ upozorňuje Jiří Rusnok.

Zatím ale podle něj banka k tomuto kroku přistoupit nemusela. Prohřešků je ve směnárnách sice více než dříve, jsou však prý méně závažné.

Směnárny | Foto: Český rozhlas

mta, Simona Bartošová, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme