Česko stojí o příliv turistů z Číny. Ačkoli jsou nároční na servis, hodně utrácejí
Čínských turistů by k nám letos mělo přijet podle odhadů agentury CzechTourism více než 190 tisíc. Ve srovnání s loňským rokem půjde o 11procentní nárůst. Podporou přílivu turistů z Číny se bude zabývat i Čínské investiční fórum, které dnes začíná v Praze.
Podle údajů Českého statistického úřadu se loni v českých hotelech a penzionech ubytovalo přes 174 tisíce turistů z Číny. To ale není konečné číslo. Mnoho čínských návštěvníků k nám míří jen na jeden den z okolních zemí. Důležité je, že čínští cestovatelé jsou zvyklí hodně utrácet.
„Číňané utrácejí hodně, téměř stejně jako Rusové nebo bohatí Američané. Dá se předpokládat, že Číňan, který přijede do Prahy, utratí mezi 3 a 4 tisíci korunami denně,“ zdůrazňuje Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří.
Podle společnosti Global Blue, která turistům ze zemí mimo Evropskou unii zprostředkovává vracení DPH, dosáhla loni průměrná hodnota nákupu čínských turistů v České republice téměř 16 tisíc korun.
Ovšem návštěvníci z Číny jsou zároveň náročnými hosty a země, která je chce přilákat, na ně musí být připravena.
„Číňané stejně jako Thajci nejsou připraveni na to jíst evropskou stravu. Musí tedy být celý komplex stravování připravený. Čínští turisté, kteří jezdí s organizovanou turistikou, jezdí ve velkých skupinách a na mnoha místech na to nejsou připraveni,“ říká Jan Papež a konkretizuje:
„Některé hrady a zámky nejsou schopny přijmout najednou třeba 80 nebo 100 lidí. Musíte se na to připravit i jazykově – to znamená: celý servis musí být připravený na to, aby dokázal obsloužit čínskou klientelu v jejich jazyce.“
Naprostou většinu turistických zájezdů z Číny organizují tamní odbory. Dá se říci, že to je firemní turistika. Proto jsou důležité i politické styky mezi oběma státy.
„Všechny čínské cestovní kanceláře, které se v tuto chvíli chystají zavést aktivitu do Čech, jsou napojeny na odboráře. My jako české cestovní kanceláře s nimi nepřijdeme do styku napřímo, ale prostřednictvím čínských cestovních kanceláří, které pro odboráře ty zájezdy organizují,“ upozorňuje Jan Papež.
Pobídky pro různé typy klientů
Čínské návštěvníky láká také agentura CzechTourism. Ta má zastoupení v Pekingu, v Šanghaji a také v Honkongu. Mluvčí agentury Michaela Klofcová říká, že využívá například televizní spoty nebo prezentaci na veletrzích.
„Propagace v Číně je u nás zaměřena především na bonitní klientelu, ale také na mladé cestovatele – jsou to aktivní uživatelé internetu. Další takové aktivity jsou zaměřené na specifickou cílovou skupinu, která se týká práce s odborníky – takže je to rozšiřování turistické nabídky v rámci fam tripů u touroperátorů a podobně,“ dodává Michaela Klofcová.
Podstatné je, zda se podaří dojednat přímou leteckou linku mezi Čínou a Českou republikou. Povolení jsou vyřízená už od února. Včera oznámil státní Český Aeroholding, že chce linku podpořit pobídkami za téměř 38 milionů korun. Podmínkou je, aby budoucí dopravce létal aspoň čtyřikrát v týdnu po dobu pěti let.
O Čínském investičním fóru mluvil jeho prezident organizačního výboru Jaroslav Tvrdík
Čínské investiční fórum, které dnes v Praze začíná a bude jednat i o možnostech spolupráce v oblasti turistického ruchu, organizuje Smíšená česko-čínská komora. Z Asie přiletělo přes 500 hostů, za Českou republiku a další evropské země se zúčastní přes 700 delegátů.
„Česko má obrovskou spoustu výhod, je to země s vyspělou průmyslovou tradicí. Máme pro ně vynikající geografickou polohu. Podle mě je Česko ideální základnou pro vstup čínských investorů ze střední a východní Evropy. Za poslední dva měsíce jsme už viděli několik velkých čínských investic do České republiky,“ říká prezident organizačního výboru fóra Jaroslav Tvrdík.