Diskové brzdy mohou proříznout boty i kůži, varuje König. Zůstává u čelisťových
Při sjezdech těch nejobávanějších horských serpentin jim tachometry běžně ukazují rychlost přes 100 kilometrů v hodině, obavy mají cyklisté v profipelotonu ale paradoxně z pomůcky, která má jejich speciály při cestě dolů usměrňovat - kotoučových brzd. Jejich rozžhavené ostré hrany totiž doslova trhají nohy závodníků.
„Stačí se podívat na fotografie, co kotoučové brzdy způsobily. Vidíme tam vlastně čistý řez kůží nebo botou,“ popisuje Leopold König, lídr týmu Bora.
Leopold König začne sezonu s čelisťovými brzdami, ty diskové jsou podle něj stále nebezpečné
Velšanovu tretru poškodila kotoučová brzda Němce Marcela Kittla. Stalo se tak při hromadném pádu, který se v sezoně nevyhne snad nikomu. I proto teď peloton po Mezinárodní cyklistické unii požaduje, aby disky alespoň nějak zabezpečila.
„Jestli tam bude nějaká forma krytu, teoreticky by nemělo nic hrozit. Ale jestli se ostré hrany jen zaoblí, tak ve finále, když se rozžhaveného disku dotkne kůže, tak to nic nevyřeší. Zranění může být stejně tak fatální jako s ostrými hranami,“ varuje sedmý muž Tour de France 2014.
Proč stojí za zavedení kotoučových brzd riskovat, vysvětluje Radek Spálenka, prodejce kol a mechanik: „Účinnost je vyšší a myslím si, že brzda je bezpečnější. Když dojde k defektu na ráfku a rozcentrování, tak bezpečně dojedete, protože máte plný brzdný výkon.“
Sky riders questioning safety of disc brakes after Owain Doull fell heavily in crash with Kittel, who uses them, et al. #AbuDhabiTour pic.twitter.com/SrwFPD34vR
— Sophie Smith (@SophieSmith86) 23 February 2017
Leopold König se v základní otázce, jestli jsou kotoučové brzdy vůbec účinnější než ty zavedené, staví na opačnou stranu názorového spektra.
„Řešil jsem to s klukama, co to zkoušeli, ale sami mi říkali, že to není skoro žádný rozdíl. Naopak někdy při dešti nebo vlhkém počasí brzdí klasická brzda lépe,“ říká Leopold König.
Český cyklista své první závody od návratu do týmu Bora pojede za pár týdnů ve Španělsku s obvyklými čelisťovými brzdami.
could this be the solution for Disc brakes in road races? cc: @UCI_cycling @owaindoull #rotorprotection pic.twitter.com/dB1teB6obI
— SwissStop (@swissstop) 24 February 2017