V New Orleansu vrcholí přípravy na Super Bowl, do města míří desetitisíce fanoušků
Už jen několik hodin dělí sportovní fandy od dalšího adrenalinového zážitku. V americkém New Orleans totiž vrcholí poslední přípravy na finálový zápas ligy amerického fotbalu, takzvaný Super Bowl. Své síly v něm změří týmy San Franciska a Baltimoru. Už teď je jasné, že největší sportovní událost v roce přitáhla do města u břehů Mississippi desetitisíce návštěvníků.
Obvyklé oslavy spojené s probíhajícím karnevalem jsou letos v New Orleans ještě o něco rušnější. Centrum Francouzské čtvrti praská ve švech, plno hlásí hotely, není pomalu kde zaparkovat a téměř každé větší prostranství se přeměnilo ve venkovní televizní studia.
Například celé parkoviště jen několik metrů od břehů Mississippi si pronajala soukromá sportovní stanice ESPN. Odtud vysílá fotbalové debaty i zábavné sportovní pořady.
Míří sem zraky všech sportovních fandů a desetitisíce z nich do New Orleans zavítali. Až z Austrálie přijel David, fanoušek Baltimoru. „Je to tady úžasné, měli by tady mít finále každý rok,“ říká.
Příspěvek o přípravách na Super Bowl v americkém New Orleansu natočila Julie Urbišová.
Výlet za Super Bowlem přitom není levná záležitost. Ceny letenek i ubytování v tomto období stoupají a i samotné vstupenky na fotbal patří k těm dražším. David se svým kamarádem Zacharym zaplatili každý za tu svou 2500 dolarů, tedy zhruba 47 000 korun.
„Jestli nejsou pravé, tak z toho radost mít nebudu. Ale ne, jsou určitě pravé, kupujeme je od spolehlivého zdroje," naráží Zachary na to, že se každý rok objeví mezi fanoušky falešné lístky.
Na největší sportovní událost v roce se ale vůbec nejvíc připravovali a těšili místní obchodníci a restauratéři.
„Máme nejrušnější období za dlouhou dobu. Za posledních deset let už toho bylo dost – hurikán Katrina, únik ropy v Mexickém zálivu a teď se nám to konečně může vrátit zpět," říká provozní dvoupatrové pivnice Andrew Zapco.
Nadcházející finále ligy amerického fotbalu přiblížil na Radiožurnálu zpravodaj ČRo v USA Vít Pohanka
Jeho podnik zaznamenal v posledních dnech alespoň dvojnásobný počet hostů. V dobré tržby doufají i prodejci speciálních superbowlových suvenýrů.
V malém obchodě vedle pivnice, který se na několik dní kompletně přeměnil do fotbalových dekorací, najdou fanoušci vše od šišatých míčů, přes oblečení, klíčenky až po sbírkové kousky. Asi nejzajímavější jsou helmy v barvách finálových týmů podepsané hráči, jak podotýká majitel obchodu Sinbad Al-Haddad. „Tyhle helmy jsou to nejdražší, co tu mám. Jedna stojí skoro 3000 dolarů," říká.
New Orleans se ale ve všem tom fotbalovém šílenství nezapře a ten letošní Super Bowl se díky místní hudební tradici dá popsat slovy dva v jednom. Hudební festival, který zdarma nabízí to nejlepší z místní jazzové scény, je jen třešničkou na dortu.