Jak vznikl Oumuamua? ‚Může to být kus rozpadlé planety,‘ domnívají se vědci

Sonda nebo úlomek vesmírné lodi mimozemšťanů, i takové hypotézy jsme se před časem mohli dočíst v médiích o podivném vesmírném objektu Oumuamua. Před třemi lety to byl první známý mezihvězdný objekt, který zaznamenali vědci na Havaji. Má podivný tvar doutníku a podivnou dráhu. V časopise Nature Astronomy nyní vyšla studie o původu tohoto tělesa.

Nice/Kalifornie Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Umělecké zobrazení mezihvězdného asteroidu Oumuamua 1I / 2017 U1

Umělecké zobrazení mezihvězdného asteroidu Oumuamua 1I / 2017 U1 | Foto: M. Kornmesser | Zdroj: European Southern Observatory

Velké vesmírné těleso se podle vědců před lety přiblížilo ke své hvězdě a následně se rozpadlo. Jedním z kusů je právě Oumuamua, který vypadá jako doutník dlouhý asi 400 metrů.

Astronomové Jün Čangová z Observatoře na Azurovém pobřeží ve Francii a Douglas Lin z Kalifornské univerzity v Santa Cruzu k tomu došli na základě počítačových simulací. Jak píší ve studii zveřejněné v časopise Nature Astronomy, není to kus mimozemské lodě, ale zřejmě kousek rozpadlé planety.

Oumuamua

Těleso Oumuamua objevil 19. října 2017 teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Vědce přitom upoutala neobvyklá hyperbolická letová dráha tohoto tělesa, které je tvarem přirovnáváno k doutníku nebo hasicímu přístroji. Následně těleso začaly sledovat i další teleskopy ze Země.

Rozpadla se podle studie zřejmě vlivem sil, kterým vědci říkají slapové nebo přílivové. Původní těleso si podle Čangové můžeme představit jako hrad z písku plující vesmírem. Jakmile se přiblíží k většímu tělesu, působí na něj mnohem větší síly než ty gravitační, které jej drží pohromadě, takže se rozpadne. A to se stalo v roce 1992, když se kometa Shoemaker-Levy 9 přiblížila k Jupiteru.

Astronoma Aviho Loeba z Harvardovy univerzity ale studie nepřesvědčila. Namítá, že destrukce vlivem slapových sil jsou velmi vzácné, a nevěří, že by část toho rozpadlého tělesa mohla dorazit až do naší sluneční soustavy, jak řekl to v rozhovoru pro server Science News.

Blíží se k Uranu

Těleso pojmenované 1I/2017 U1 nebo také Oumuamua, což v jazyce havajských domorodců znamená „posel, který zdálky dorazil jako první“, je stále v naší soustavě. V srpnu by mělo doputovat k planetě Uran. Jde o první mezihvězdný objekt, který se dostal do naší sluneční soustavy odjinud.

Oumuamua. Vědci potvrdili odhalení prvního tělesa z jiné sluneční soustavy

Vědci ale loni v srpnu našli další takové těleso, kometu 2I/Borisov, která se zřejmě rozpadá. Na březnových snímcích pořízených pomocí Hubbleova teleskopu je vidět, že ta kometa se rozdělila na nejméně dvě části. Astronomy to nepřekvapuje. Kometa se loni v prosinci těsně přiblížila ke Slunci. Když se něco takového stane, tak se komety rozpadnou.

Pro vědce to ale vůbec není špatná zpráva. Mohou daný rozpad pozorovat a zkoumat, z čeho se kometa, která přilétla z oblasti mimo naši sluneční soustavu, skládá a jak se liší od komet v naší soustavě. Zabývá se tím tým astronomů z Kalifornské univerzity v Los Angeles.

Komety sluneční soustavy by mohly přenášet látky důležité pro vznik života na Zemi. A pokud by se kometa Borisov podobala kometám v naší soustavě, mohlo by to znamenat, že takové látky mohou komety přenášet i na planety v jiných, dalekých soustavách.

Helena Berková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít