Na Zlínsku testují silnici s povrchem z recyklovaných pneumatik

U Zádveřic na Zlínsku budou odpoledne stát kolony aut – tentokrát ovšem ve jménu vědy. Silničáři tam pokládají speciální asfaltový povrch míchaný s pryžovým granulátem. Zhruba čtyřsetmetrový úsek poslouží v dalších letech ke zkoumání snížení hlučnosti vozidel i životnosti povrchu. Na vozovce mimo obec se tento povrch pokládá v tuzemsku vůbec poprvé.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jan Kudrna v Vysokého učení technického v Brně bude nový povrch v příštích letech testovat

Jan Kudrna v Vysokého učení technického v Brně bude nový povrch v příštích letech testovat | Foto: Pavel Sedláček

Pryžovou drť dodala firma z Uherského Brodu zabývající se recyklací ojetých pneumatik. „Je to soustava drticích strojů, které nasekají pneumatiku na části, odseparuje se kov a odsaje se textil-chemlon z pneumatiky. Zůstane jen guma, která se sítuje na určité velikosti a jedna z těchto částí se dává do silničních povrchů,“ vysvětluje šéf firmy Petr Sadovský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pokládku nového typu asfaltu s gumou sledoval redaktor Pavel Sedláček

Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně stojí za testováním nového povrchu. Tvrdí, že mletá pryž z ojetých pneumatik silniční asfalt podstatně modifikuje a snižuje jeho stárnutí: „Hlavní předností je, že tam jsou póry, kterými protéká voda a nedělají se kaluže. Póry také umožňují unikání hluku od pneumatik a snižuje se tak celková hlučnost.“

Kudrnu zajímá, jak si nová vozovka poradí s mrazem: „V Portugalsku, Itálii nebo ve Francii se to běžně používá na dálnicích, ale tam není problém s mrazem a my s ním problém máme. Pojivo sice umožňuje mrazu vzdorovat, ale nevím, jestli vydrží 10 až 15 let.

„Póry se také mohou zanést a musí se proto čistit – v Nizozemsku, kde také moc nemrzne, to čistí a vyměňují každých šest až osm let kvůli zanesení pórů. Loni ale mrzlo a všechno jim odešlo,“ říká Kudrna.

Finišér sype směs na obroušenou vozovku | Foto: Pavel Sedláček

Nový typ vozovky by měli ocenit hlavně řidiči. „Vyvíjeli jsme to jako úpravu kvůli zvýšení bezpečnosti. Na povrchu nebude stát voda a hned od začátku se dá brzdit,“ dodává Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně

Zkušenosti s povrchy obsahujícími pryžový granulát nebyly v minulosti právě úspěšné, často se například drolily. I proto se vedoucí pokládky David Valchář vyjadřuje k životnosti nového povrchu – byť technologicky vyspělejšího – spíše pesimisticky: „Máme zkušenost s podobnou směsí už dřívějška, hodně se to zkoušelo, ale moc se to neosvědčilo. Důvěru v to moc nemáme, ale uvidíme.“

Pavel Sedláček, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme