recyklace

|Kristina Lamperová |Zprávy z domova

Češi rozbité věci spíš vyhodí a pořídí nové. Opravy se často nevyplatí

Opraváře v modrých montérkách, který přijde do bytu spravit třeba lednici nebo televizi, uvidíte už častěji ve starých filmech nebo seriálech. Češi v posledních letech rozbité věci spíše vyhazují a pořizují si rovnou nové. Často se totiž opravy ani nevyplatí. S plýtváním už proto chtějí skoncovat některé evropské země jako například Švédsko, kde budou lidi k opravám finančně motivovat. Česko ale zatím nic takového nechystá.

|Veronika Hlaváčová |Ekonomika

Každý Čech ročně vytřídí asi pět kilo elektroodpadu. Nejvíc ve střední a východní Evropě

Každý Čech ročně vytřídí asi pět kilo elektroodpadu. Ze střední a východní Evropy jsme na tom nejlépe. Elektro se třídí prostřednictvím sběrných dvorů, červených kontejnerů nebo se vrací do obchodů. Společnosti, které u nás vysloužilé žehličky nebo mobily vybírají, přiznávají, že je mezi nimi i docela veliká konkurence.

| krw, Zuzana Petráňová |Zprávy z domova

Češi vytřídí jen třetinu baterií. Zbytek končí na skládkách nebo doma v šuplíku

V České republice se ročně prodá téměř 120 milionů nových baterií, recyklací ale projde pouhá třetina z nich. Přes tisíc tun baterií končí ročně v popelnicích, až 15 milionů kusů pak Češi schovávají doma. Ukázal to průzkum pro neziskovou společnost ECOBAT. Nejmenší zájem o třídění baterií mají lidé v menších obcích, naopak nejvíc recyklují Pražané.

|Blanka Mazalová |Regiony

Recyklací spotřebičů lidé z Olomouckého kraje ušetřili energii, která by jim stačila na den svícení

Obyvatelé Olomouckého kraje loni zrecyklovali 31 tisíc televizorů, 13 tisíc počítačových monitorů a 257 tun drobného elektra. Opětovné využití materiálů šetří energii. Z vyúčtování ekologického třídění elektrospotřebičů a jeho dopadu na životní prostředí vyplývá, že lidé v Olomouckém kraji díky vytříděnému odpadu ušetřili v přepočtu na megawatthodiny tolik elektřiny, že by jí mohli svítit jeden den zdarma.

|Klára Stejskalová |Zprávy ze světa

Češi v třídění odpadu daleko zaostávají za západními zeměmi

Pečlivě třídíte doma papír, plasty nebo sklo? Máte pocit, že jste udělali pro životní prostředí dost? Vy možná ano. Při pohledu na evropské statistiky je ale vidět, že by se dalo recyklovat rozhodně lépe. Podle statistik se u nás vytřídí něco přes 20 procent komunálního odpadu. V Německu, Rakousku, Belgii nebo Nizozemí je to více než 50 procent. A právě v sousedním Německu bychom se mohli inspirovat.

|Pavel Novák, Kateřina Kozmová |Technologie

Funkční mobil nerecyklujte. Může potěšit třeba děti z dětských domovů

Po Vánocích bude jistě řada Čechů řešit, co se starým mobilem. Řada z nich totiž pod stromeček dostane lepší a modernější model. Ten předchozí pak lidé obvykle uloží do šuplíku nebo vyhodí do popelnice. Nepoužívané, ale funkční telefony přitom mohou ještě velmi dobře posloužit někomu dalšímu. Třeba dětem v dětských domovech.

| Český rozhlas, pir |Regiony

V pražských Žlutých lázních se bude házet mobilními telefony

Kandidáti na titul mistra republiky v hodu mobilem se dnes sejdou v pražských Žlutých lázních. Koná se tam totiž akce ‚Zahoď mobil‘, která propaguje sběr elektroodpadu. Celý den si může kdokoli vyzkoušet hod mobilem na dálku nebo na cíl. K večeru se ti nejlepší utkají ve finále o titul mistra České republiky.

|Eva Rajlichová, Kristina Winklerová |Zprávy z domova

Češi se zlepšují v recyklaci použitých baterií

Třídění plastu, papíru i skla se už stává běžnou součástí životního stylu mnoha českých domácností. Větší problém stále představují drobné elektrospotřebiče a také baterie. Vyhodit použité baterie do koše není vzhledem k jejich velikosti problém, toto řešení ale není k přírodě šetrné. Třídit a znovu zpracovávat by se měly baterie především kvůli obsahu těžkých kovů.

|Pavel Sedláček, Mirko Kašpar |Technologie

Na Zlínsku testují silnici s povrchem z recyklovaných pneumatik

U Zádveřic na Zlínsku budou odpoledne stát kolony aut – tentokrát ovšem ve jménu vědy. Silničáři tam pokládají speciální asfaltový povrch míchaný s pryžovým granulátem. Zhruba čtyřsetmetrový úsek poslouží v dalších letech ke zkoumání snížení hlučnosti vozidel i životnosti povrchu. Na vozovce mimo obec se tento povrch pokládá v tuzemsku vůbec poprvé.