Bezpečnostní pásy by v Evropě zachránily 7500 lidských životů

Každý rok zemře při dopravních nehodách na silnicích Evropské unie téměř 50 000 lidí. Dalších více než půl druhého milionu lidí je zraněno. Přitom kdyby například cestující na předních i zadních sedadlech vozidla za všech okolností používali během jízdy bezpečnostní pásy, mohlo by každý rok být zachráněno nejméně 7 500 lidských životů, nemluvě o trvalých následcích zranění. O bezpečnost jde i v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, podle které by měla platit povinnost používat dětské autosedačky na všech typech silnic.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dopravní nehoda

dopravní nehoda | Foto: NEPOUŽÍVAT internet | Zdroj: ČTK

Každý rok zemře při dopravních nehodách na silnicích Evropské unie téměř 50 000 lidí. Dalších více než půl druhého milionu lidí je zraněno. Přitom kdyby například cestující na předních i zadních sedadlech vozidla za všech okolností používali během jízdy bezpečnostní pásy, mohlo by každý rok být zachráněno nejméně 7 500 lidských životů, nemluvě o trvalých následcích zranění. Význam použití pásů na všech sedadlech zdůraznil pro Český rozhlas i přednosta oddělení soudního lékařství Fakutlní nemocnice v Praze Na Bulovce doktor Michal Beran."Já se domnívám, že už z toho názvu bezpečnostní pás vyplývá, že slouží k ochraně toho cestujícícho. Myslím, že i cestující na zadních sedaldech že nejenom že zraní sebe při členém střetu, ale mohou zranit i spolucestující na předních sedadlech. "

Michal Beran také přiznává, že když nejste připoutaní, riziko je daleko větší. "Víme ze zkušenosti z pitevny, že těch případů je poměrně dost, kdy neupoutaní lidé mají při čelním střetu rozsáhlejší poranění, než kdyby byli připoutáni."

hrozivá je i statistika, že téměř každý druhý řidič osobního auta, který loni na našich silnicích zemřel, nebyl připoután. Ještě horší je situace u spolujezdců. Obětí dopravních nehod z jejich řad nebyla dokonce připoutána většina. Podle Roberta Šťastného, vedoucího oddělení Bezpečnosti silničního provozu Ministerstva dopravy, by zvýšená prevence počet obětí dopravních nehod jednoznačně snížila. "Nejhorší chování je u spolujezdců na zadních sedačkách, což je i světový trend, u nás je to ale ještě čtyřikrát méně než řidiči. Pokud se u nás málo poutají řidiči, tak spolujezdci vzdau ještě 4krát méně a tam je to o pohodě, že si ani lidé neuvědomují, že se mají poutat. Často ani neví, že se dneska musí poutat, byť ta legislativa platí 10 let."

Povinnost používat dětské autosedačky by mohla platit i na silnicích druhých a třetích tříd. Dosud se vztahuje pouze na dálnice, rychlostní silnice a silnice prvních tříd. Statistika ale podle mluvčí Ministerstva dopravy Ludmily Roubcové hovoří jasně. Loni bylo zraněno při dopravních nehodách přes tisíc dětí. Z toho jen 79 z nich bylo v autosedačce. "Ministerstvo dopravy v současné době dokončuje práce na novele zákona o provozu na pozemních komuniakcích a jsme připraveni na téma dětských zádržných systémů diskutovat."

Návrh ale pravděpodobně nebude mít v Parlamentu snadnou cestu. Jak Radiožurnálu řekl lidovecký poslanec Tomáš Kvapil, zákonodárci, kteří před dvěma lety prosadili, aby byly autosedačky povinné jen na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla, budou pravděpodobně i teď trvat na tom, že nařízení nesmí omezit rodiny s více dětmi. "Pokud prostě najde ministerstvo dopravy řešení, aby toto neomezilo rodiny s více dětmi, tak s tím nemám problém, ale zatím jsem žádné takové řešení neviděl."

Markéta Kaclová, Blanka Černá, Petr Jansa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme