Drážní inspekce: Ve vlaku Regionova hrozí pořezání sklem

V modernizovaných žluto-zelených motorácích Regionova hrozí skryté nebezpečí. Drážní inspekce na základě vyšetřování několika nehod tohoto typu vlaku zjistila, že se při nehodě Regionovy rozbíjí také skleněná přepážka oddělující prostor pro cestující, která by jinak měla zůstat nepoškozená. Cestujícím tak více než kde jinde hrozí, že se nejen poraní při nárazu, ale zároveň je pořeže létající sklo. Dráhy už slibují nápravu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Narozeniny Regionu 2008 - speciální narozeninové vlaky Regionova

Narozeniny Regionu 2008 - speciální narozeninové vlaky Regionova | Foto: Ondřej Kubala, Petr Hejcman

V listopadu 2008 ve Ždírci nad Doubravou, v prosinci 2010 v Kamenných Žehrovicích a také ve Stráži Nad Nisou a naposledy letos v únoru ve Vodňanech byl účastníkem srážky na železnici motorák Regionova. Celkem bylo při nehodách zraněno více než 40 lidí, ale dost možná mohlo být toto číslo nižší.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Petra Sehnoutky odhaluje zjištění a nápravu konstrukčních vad Regionovy

Inspektor Drážní inspekce Michal Miklenda totiž zjistil nebezpečný jev. „Pokud šetříme příčiny nehody, postupujeme od píky selským rozumem a postupně se více a více zaměřujeme na problematické věci. Už na první pohled jsme zjistili, že není něco v pořádku, protože, když to řekneme zjednodušeně, celý vlak vypadal víceméně nepoškozeně, ale interiér byl celý posetý skleněnými střepy vnitřních přepážek,“ upřesnil Miklenda.

Drážní inspekce přišla na to, že mnoho zraněných bylo pořezaných od rozbité skleněné přepážky. „Zjistila se závada v konstrukci stropních příček, kdy roh stropní příčky zasahoval přímo do skla a tím nárazem se sklo vysypalo a padalo na sedačky. Tím došlo ke zranění některých cestujících,“ vysvětluje šéf pražských inspektorů Drážní inspekce Zdeněk Malý.

Podle něho nejde o závadu, která by se projevila během jízdy nebo ji nějak ovlivňovala. „Jde o to udělat něco navíc pro to, aby byli cestující víc v bezpečí při tom, když se stane nehoda,“ říká Malý.

Další rizika Regionovy

V závěrečné zprávě z šetření nehod Regionovy se ale poukazuje ještě na další riziko: při čelním nárazu má strojvedoucí problémy dostat se ze svého stanoviště. Když už se mu to podaří, jeho dveře zablokují únik cestujícímu, který sedí za nimi.

Podle Drážní inspekce by se také měl změnit systém krytů na nohách sedaček, které jsou uchycené umělohmotnými čepy. Ty se při nehodě urazí a plechy létají po oddíle pro cestující. Drážní inspekce zároveň požaduje po dopravci, aby zlepšil tvar stolků pod okny, protože se zde také podílely na zranění cestujících.

Interiér vlaku Regionova | Foto: České dráhy

Výrobce Regionov, šumperská společnost Pars Nova, upozorňuje, že toto vozidlo je v Česku řádně schválené a výtky že nemají vliv na samotný provoz Regionovy, což dokládá jejím řádným schválením u Drážního úřadu. Přesto ale na zjištění Drážní inspekce reaguje a u nově vyráběných Regionov provedla některé výrazné změny.

„U prosklených příček došlo k úpravě kostry stropu a stropní desky, která by měla více minimalizovat možnost rozbití skel v případě mimořádné situace, dále v prostoru kabiny strojvedoucího je změna spočívající v dosazení pevnějších šroubů upevňující nárazníky a dále prostor před vstupem na stanoviště strojvedoucího je označen piktogramem ‚označený prostor, kde je zakázáno se zdržovat nebo odkládat zavazadla‘ a žlutou podlahovou krytinou,“ jmenuje změny Michaela Linhartová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Inspektor Drážní inspekce Michal Miklenda v Ranním interview Radiožurnálu.

Podobně se k nálezu postavil i dopravce. „Závěry Drážní inspekce v uvedených dokumentech považujeme za velmi závažné. Při výběrových řízeních na modernizaci starších vozidel, ale také při nákupu zcela nových vozidel budou všechna zjištění drážní inspekce z uplynulých mimořádných událostí promítnuta do technických podmínek, na základě kterých jsou vozidla modernizována nebo konstruována,“ ubezpečuje za České dráhy Petr Šťáhlavský.

Stávajících souprav se podle všeho ale úpravy zatím netýkají.

Lucie Maňourová, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme