HN: Česku v kauze Diag Human hrozí mnohamiliardová pokuta
10 miliard korun - taková pokuta podle Hospodářských novin hrozí České republice za kauzu Diag Human. Bude se i nadále očkovat proti tuberkulóze? Na tom se neumějí shodnout odborníci, informují Lidové noviny. Mladá fronta Dnes píše o tom, že prodat jedno auto v Česku výrobce stojí přes 40 tisíc korun. V našich řekách je zatím málo vody - mezi vodáky ale zájem o sjíždění řek neklesá, konstatuje Právo.
Česku hrozí pokuta 10 miliard korun jako odškodnění firmě Diag Human. Zjistily to Hospodářské noviny. Podle informací listu je už uzavřen dlouho očekávaný posudek společnosti Ernst & Young, podle kterého by měl stát zaplatit přibližně 5 miliard. K tomu je ale nutné přičíst i úroky z prodlení. Firma Diag Human u nás na začátku 90. let chtěla rozjet obchod s krevní plazmou a dovozem krevních derivátů.
Znalecký posudek si pro spletitý případ překaženého obchodu a sporu na ochranu dobrého jména zadala se souhlasem obou stran trojice arbitrů, která o kauze rozhoduje. Mnohamiliardovou sumu by musela státní pokladna vyplatit zrovna v době, kdy se vláda snaží prosadit škrty ve státním rozpočtu. Ministr financí Miroslav Kalousek zatím nechtěl věc nijak komentovat. O kauze je nicméně podrobně informován, dodávají Hospodářské noviny.
Odborníci se přou, jestli má ještě smysl očkovat proti tuberkulóze, píší Lidové noviny. V Česku je totiž trvale nízký počet nemocných, a proto se nabízejí dvě otázky - je to důvod pro omezení plošného očkování, nebo je to důkaz toho, že očkování funguje a mělo by se v něm pokračovat? Podle hlavního hygienika Michaela Víta se u nás vyskytuje 8 až 9 případů na 100 obyvatel, což nás řadí ke světové špičce.
Podle Světové zdravotnické organizace při takto nízké nemocnosti není povinné očkování nutné. Jeho zastánci ale tvrdí, že za nízkými čísly stojí hlavně precizní systém prevence. Světová zdravotnická organizace nám pak podle nich nemůže nařizovat, jaké očkování máme mít. S otevíráním hranic směrem na východ by se navíc riziko zavlečení nemoci ze zemí s vysokým výskytem nakažené populace mohlo zvýšit, doplňují Lidové noviny.
Prodat jedno auto v Česku vůbec není levná záležitost. Jak spočítala Mladá fronta Dnes, výrobce přijde prodej jednoho vozu až na 42 tisíc korun. Tato suma přitom zahrnuje náklady na co nejoriginálnější reklamu, inzertní plochy a vysílací čas v rádiích a televizích. Nejvíc do reklamy podle listu investují hlavně asijští výrobci. Mezi prvními pěti jsou totiž hned tři japonské značky.
Náklady na reklamu se ale u jednotlivých firem liší. Například Škodu stála loni propagace přepočítaná na jedno auto zhruba 6 tisíc korun, naopak Mitsubishi přes 42 tisíc. Žebříček výdajů za reklamu ale zdaleka podle Mladé fronty Dnes neodpovídá žebříčku dovozců podle prodaných aut. Nejprodávanější značkou totiž zůstává Škoda, která prodá i přes nižší investice do reklamy pětkrát více aut než druhý Volkswagen.
České řeky jsou zatím sjízdné, i když někde jen s velkými obtížemi. I přesto si ale půjčovny lodí na nezájem vodáků nestěžují, informuje Právo. Největší zájem o lodě zaznamenaly půjčovny o víkendech, kdy jsou podle listu například na Sázavě skoro všechna plavidla rozpůjčovaná. Jediným místem, kde se momentálně vodáci vůbec nesvezou, je úsek Lenora - Soumarský most na horní Vltavě.
V Olomouckém kraji je pak sjízdná jen řeka Morava. Podle hydrologů je letos vody v řekách méně a často se jejich hladina pohybuje jen několik centimetrů nad hranicí sjízdnosti. Vodáci i majitelé půjčoven si proto přejí, aby do začátku sezóny, která odstartuje zhruba v polovině června, ještě napršelo, uzavírá Právo.