Po českých silnicích jezdí 18 tisíc sedmnáctiletých řidičů. Policisté s nimi dosud řešili jen osm nehod

Už skoro 18 tisíc mladých řidičů jezdí podle Asociace autoškol na českých silnicích pod dohledem svých mentorů. Jinak by ani nemohli, ještě jim nebylo 18 let. Podle policejních statistik se nepotvrdily obavy, že by se kvůli nim zvýšila nehodovost. Od ledna do konce října s nimi policisté řešili jen osm nehod. Ministerstvo dopravy umožnilo sedmnáctiletým jezdit za volantem na začátku letošního roku.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řízení pod dohledem zvyšuje bezpečnost nováčka na silnici

Řízení pod dohledem zvyšuje bezpečnost nováčka na silnici | Foto: Westend61 | Zdroj: Profimedia

„Trošku jsem se obávala i ostatních řidičů, abych je v provozu nějak nebrzdila nebo neomezovala, ale myslím si, že mi to zatím jde docela dobře,“ mluví o svých zkušenostech za volantem sedmnáctiletá řidička Kristýna z mladoboleslavska, která ukončila autoškolu v říjnu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po českých silnicích už jezdí v autech se svými mentory skoro 18 tisíc sedmnáctiletých řidičů

Jezdí s ní čtyři mentoři z rodiny. Kromě babičky ještě třeba její otec, ale nejraději prý jezdí se svou mámou Lenkou. Ta si jízdu s dcerou pochvaluje.

„Sedneme do auta a od prvního zařazení rychlosti spolu stále mluvíme, ve slova smyslu ‚teď to auto více roztáhni, zpomal si, zrychli si, už si začni pomalu podřazovat, ať těm autům plynule zpomaluješ, ať nedobržďuješ na poslední chvíli‘,“ vysvětluje matka řidičky.

Žádnou vyhrocenou situaci zatím spolu na silnici nezažily. A ani policie obecně neřeší s mladými řidiči moc nehod. Od ledna do konce října to bylo jen osm havárií, v pěti případech je zavinili sedmnáctiletí řidiči. Podle předsedy Asociace autoškol Aleše Horčičky se tak nepotvrdily obavy, že mladí šoféři budou zvyšovat nehodovost.

„Jsou ohromné rozdíly mezi řidičem v systému L17, který jede s rodičem, oproti samostatnému řidiči, kdy bohužel nejeden i umřel na pozemních komunikacích. Ale v systému L17 ani jeden a pouze způsobili hmotnou škodu u pěti dopravních nehod ve výši 600 tisíc korun,“ říká Hořčička.

Jen pro upřesnění, osmnáctiletí nováčci za volantem od ledna do konce října způsobili v Česku skoro tisíc nehod a zemřelo při nich pět lidí. Naopak řízení pod dohledem zvyšuje bezpečnost nováčka na silnici.

V Německu budou moct řidiči za volant až s 3,5 nanogramu THC v krvi

Číst článek

Mentorování

Zájem o dohled nad nezkušeným sedmnáctiletým šoférem je velký. Ke konci října letošního roku se registrovalo přes 19 500 mentorů.

Ne všem se ale během roku dařilo a kvůli svým chybám na silnicích se mentorování museli vzdát. Příčiny vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.

„Máme jen devatenáct mentorů v blokaci řidičského oprávnění a nebo zákaz řízení motorových vozidel, a nebo jim byl zadržen či odevzdali svůj vlastní řidičský průkaz. Zároveň 494 mentorů muselo své mentorování ukončit kvůli svému vlastnímu bodovému přestupku,“ uvádí mluvčí.

Mentorem v Česku totiž může být jen řidič, který nemá na své kartě řidiče ani jeden bod za přestupek, nebyl mu udělen zákaz řízení a oprávnění k řízení auta má minimálně deset let. Česko není jediná evropská zemně, kde smí pod dohledem mentora jezdit sedmnáctiletí řidiči. Možné to je už na Slovensku, Maďarsku nebo v Rakousku. 

Luděk Hubáček, akp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme