Castro provokuje Unii, myslí si polský tisk

Polské listy obšírně komentují vyhoštění polských poslanců a novinářů z Kuby. Bývalý český prezident Václav Havel ve francouzském listu Le Monde podpořil navrhovanou ústavu Evropské unie. Saddám Husajn spor s bulvárním deníkem The Sun nevyhraje, soudí britské Timesy. Saúdskoarabský list Arab News komentuje dění v Uzbekistánu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Vyhoštěním svých politiků z Kuby se zabývá většina polských deníků. Polská Rzecpospolita připomíná, že Varšava, stejně jako Praha a Brusel, ostře zareagovala na deportaci svých občanů, kteří měli platná turistická víza. Poslanci Boguslaw Sonik a Jacek Protasiewicz přiletěli v úterý na Kubu na setkání disidentů, stejně jako později český senátor Karel Schwarzenberg nebo němečtí a polští novináři. Kubánské úřady je ale nevpustily do země.

Podle polského deníku provokuje kubánský vůdce Castro Evropskou unii. Ta totiž obnovila styky s Havanou. Na konci června Unie svůj postup rekapituluje a rozhodne, zda byl správný. Kuba se tak vlastně dostala do sporu s jedněmi ze svých nejlepších přátel. Češi a Poláci ale byli proti mírnější politice vůči diktátorskému Castrovu režimu. Ten stále trvá na tom, že účastníci sjezdu disidentů, který se koná nedaleko hlavního města, jsou nastrčení provokatéři financovaní Washingtonem, dodává polský deník Rzecpospolita.

Bývalý český prezident Václav Havel ve francouzském listu Le Monde podpořil navrhovanou ústavu Evropské unie. Dal najevo, že si přeje, aby Francouzi dokument v referendu 29. května schválili.

Přehrát

00:00 / 00:00

Z listu cituje zvláštní zpravodaj Radiožurnálu ve Francii Jan Šmíd

Právníci bývalého iráckého vůdce Saddáma Husajna jsou zděšeni. Britský bulvární deník The Sun dnes otiskl další fotografie vězněného diktátora jen ve spodním prádle, píší dnešní Timesy. Po zveřejnění prvních ponižujících fotografií, které vyšly včera na titulní stránce novin, uvažuje Saddám Husajn o žalování plátku. Timesy ale pochybují o tom, že by spor vyhrál. Husajnovi právníci by se mohli odvolat na ženevské konvence. Tam, v článku osm listiny lidských práv, se píše o porušování soukromí člověka. Mohl by také tvrdit, že mu zveřejnění fotografií způsobilo duševní újmu. Ta ale nebude příliš velká, míní právníci.

Husajnovi by mohl pomoci precedens z tohoto týdne, kdy soud rozhodoval ve sporu mezi dvěma britskými magazíny. Ty se přely o svatební fotografie herců Michaela Douglase a Catheriny Zeta-Jonesové. Díky rozhodnutí se do britské legislativy dostalo právo na ochranu soukromí. Ani The Sun ale nezůstane bez opory. Může tvrdit, že fotky otiskl, aby ukázal, jak se vlastně s diktátorem ve vězení zachází, nebo se bude ohánět veřejnými zájmy. Saddám Husajn asi navíc nebude mít dost peněz, aby své právníky ve sporu s bulvárním listem zaplatil, soudí britské Timesy.

Saúdskoarabský list Arab News komentuje dění v Uzbekistánu. Čtrnáct let po svém osamostatnění se tato obskurní asijská země dostala do novinových titulků a vysílání zahraničních televizí. Ještě před tím, než se ukázalo, co se vlastně v Andižanu stalo, se Uzbekistán stal dalším tématem na poli ideologického boje. Toho jsme svědky od doby, kdy se George Bush pustil do boje s terorismem.

Pro Bushe byl Islam Karimov jen další orientální potentát, kterého je třeba svrhnout ve jménu demokracie. Teď je najednou hodným šéfem prozápadní vlády, který bojuje s ozbrojenými fanatiky, myslí si Arab News.

Julie Rákosová, Martin Ježek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme