Indové utratí ročně přes půl miliardy dolarů za bělení pokožky

Zatímco řada Čechů nepromešká jedinou příležitost vystavit se slunečním paprskům a takzvaně ‚chytat bronz‘, v Indii řeší zcela opačný problém. V zemi vládne kult co nejsvětlejší pleti a za bělení pokožky utratí Indové ročně přes půl miliardy dolarů, asi deset miliard korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Indické slavnosti Kumbh Mela

Indické slavnosti Kumbh Mela | Foto: Jaromír Marek | Zdroj: Český rozhlas

Chce být letuškou, její pleť je ale nepřijatelně tmavá. Pravidelně tedy používá zesvětlovací krém, až šťastně dosáhne svého cíle. Stane se letuškou. Tak vypadá typická reklama na bělící kosmetiku.

Indii zasáhlo doslova vybělovací šílenství. Krémy, gely a další přípravky používají ženy, muži i děti. Do reklamních kampaní se zapojují slavné bolywoodské hvězdy i kriketoví hráči.

„Upřímně, když vám někdo řekne, že na barvě pleti nezáleží, je pokrytec. Když jdu do společnosti a je tam skupina dívek, vždycky si všimnu jako první té, co má nejsvětlejší pleť,“ říká jeden z Indů. Tento názor není vůbec neobvyklý.

Postavit se tomuto předsudku se rozhodly aktivistky s kampaní ‚Tmavá je krásná‘. Jejich tváří je filmová hvězda Nandita Das:

„Slyšela jsem, jak rodiče říkali svým dětem: podívej na ni, má tmavou pleť a nevadí jí to. Ta posedlost světlou pokožkou je bizarní a smutná zároveň.“

Posedlost po světlé pleti ale v Indii neutuchá. Názor, že člověk se světlejší kůží je atraktivnější a má lepší sociální status, se hned tak nepodaří vymýtit. V miliardové zemi se ročně prodá před 230 tun bělící kosmetiky a její spotřeba stále stoupá.

Jaromír Marek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme