Ministr Svoboda zůstal kvůli poruše letadla v Mauretánii
Letoun armádní letky opět selhal. Tentokrát musel stroj s ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou nouzově přistát v Mauretánii. Šéf české diplomacie s doprovodem směřoval na návštěvu několika zemí Latinské Ameriky. Delegace nyní čeká na náhradní letadlo z Prahy. Ohrožena je důležitá část programu návštěvy.
Letadlu Tu-154 přestal fungovat jeden ze tří hydraulických systémů. S takovou závadou není podle pilotů možné pokračovat v letu.
Stroj proto musel asi 30 minut před plánovaným mezipřistáním v senegalském Dakaru nouzově přistát v mauretánském městě Nuakchott, kde česká delegace strávila noc.
Zatím není jasné, kdy bude moci Svoboda ve své cestě do Latinské Ameriky pokračovat. Na pomoc ministrovi poletí z Prahy náhradní letoun. CL- 601 Challenger vojenského letectva s týmem techniků nyní čeká na vyřízení diplomatických povolení.
Tupolev nemůže bez pomoci náhradního letadla pokračovat v cestě, na místě totiž není k dispozici předepsaná kapalina do hydraulických čerpadel. Letadla sovětské výroby nemají po světě servisní sítě, náhradní díly si tak musí vozit s sebou nebo musí čekat na pomoc z domova.
Nečekanou zastávku využil Svoboda k setkání s mauretánským ministrem zahraničí Muhamedem Validem Belelem. Podle původního plánu měl být touto dobou ve městě Recife v Brazílii a chystat se na odlet do Kolumbie, kde jej čeká prezident Álvaro Uribe.
Šlo také o zásadní část návštěvy pro českou podnikatelskou delegaci, která měla dojednávat potenciální zbrojní zakázky a společný podnik na těžbu uhlí, na něž je Kolumbie bohatá. Tyto body programu jsou nyní ohroženy.
Svobodu zradilo vládní letadlo během posledních osmi měsíců už počtvrté, pokaždé na významné zahraniční cestě. "Země jako Vietnam létá v letadlech značky Boeing, tak už by Česká republika měla létat buď v letadlech značky Boeing nebo Airbus, nikoliv v osvědčených značkách Tupolev. Ty patří k lepší minulosti, ne k dobré budoucnosti," poznamenal Svoboda.
Naposledy na začátku června uvízl šéf české diplomacie v černohorské Podgorici kvůli poruše stroje An-26 z takzvané vládní letky. Koncem dubna dorazil pozdě do Lucemburku na schůzku ministrů zahraničí Evropské unie kvůli závadě stroje Challenger, který měl problém s palivem.
Loni v listopadu se Challenger se Svobodu vracel na ruzyňské letiště, když mu za letu prasklo přední sklo. Ministr cestoval na návštěvu Blízkého východu a Súdánu. Kvůli stejné závadě musel neplánovaně přistát v Mnichově i prezident Václav Klaus během cesty do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II.
Dvakrát měl letos potíže s letadly také ministr obrany Karel Kühnl. V březnu se muselo kvůli technické závadě vrátit letadlo Tu-154, v němž cestoval do Izraele. Závada nebyla vážná a Kühnl pokračoval asi po dvou a půl hodinách v cestě. V polovině června strávil Kühnl neplánovaně noc v afghánském Fajzábádu poté, co tureckému letadlu Herkules prasklo při přistávacím manévru kolo.
Nových strojů by se měla dosluhující vládní letka dočkat v roce 2007. Kabinet rozhodl, že stát nakoupí šest strojů. Nahradit mají zastaralá letadla sovětské výroby, která přestávají splňovat standardy Evropské unie. Obnova letky, která spadá pod českou armádu, přijde na víc než čtyři miliardy korun.
Podle schváleného projektu má být největší současné armádní dopravní letadlo Tu-154M nahrazeno buď Boeingem 737, nebo Airbusem A-319. Malé letouny typu Jak-40 a An-24 mají vystřídat buď brazilské Embraery, nebo kanadské Bombardiery 600. Vrtulníky Mi-8 mají být vyměněny za stroje Sikorski či Eurocopter. Challenger, který v Česku slouží od začátku 90. let, armádě zůstane.
K nejvážnějším problémům vládní letky patřila nehoda z června 1994, kdy jeden z členů ochranky ministra Antonína Baudyše při letu do Švédska prostřelil pistolí podlahu letounu Tu-154 a zasáhl nádrž. Benzin tehdy zaplavil zavazadlový prostor, havárii nakonec na letišti likvidovaly dva hasičské sbory.