„Kouzlo syntetických paliv je v tom, že motor si toho ani nevšimne, takže tam je záměna naprosto stoprocentní. Tato paliva se mohou používat jako libovolná náhrada těch fosilních,“ říká expert.
Jednoduše řečeno: z jehličí nebo dřevní štěpky musejí laboranti vyrobit plyn a to v obrovském přístroji, který připomíná kotel. Plyn poté dál zpracovávají.
Ceny pohonných hmot u českých čerpacích stanic nadále rostou. Ceny benzinu i nafty si od pondělí do úterý připsaly nejvyšší mezidenní nárůst cen od začátku ruské invaze na Ukrajinu.
„V tomto dotovaném byznysu takové množství peněz, že to, co se děje v zemědělství v souvislosti s emisemi skleníkových plynů a biodiverzitou, se z debaty úplně vytratilo,“ konstatuje akademik.
Kriminalisté v lednu oslovili podle zjištění iROZHLAS.cz také Lesy ČR, od kterých má Agrofert rovněž stamilionové tendry. „Policie se na nás obrátila,“ potvrdila mluvčí Eva Jouklová.
„Ministerstvo dopravy dalo k poslanecké novele zákona o ochraně ovzduší skutečně kladné stanovisko, které jsem změnil. O žádný veletoč se ale nejedná,“ řekl šéf resortu Dan Ťok (za ANO).
Lidé z německého města Schleswig zažívají nebývale klidný týden. Letadla startující z nedaleké základny luftwaffe nečekaně utichla. Stíhačky už celý týden nelétají a mohou za to biopaliva.
Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o spotřebních daních, která především přináší program další daňové podpory biopaliv. Zákon u některých vysokoprocentních biopaliv zavádí spotřební daň a zachovává jejich podporu. Místopředseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek ale tvrdí, že zákon podpoří skupinu Agrofert ministra financí Andreje Babiše (ANO) a vynese mu zhruba pět miliard korun. Novelu ještě musí posoudit Senát a podepsat prezident.
Evropská komise schválila prodloužení programu státní podpory biopaliv v České republice do konce roku 2020. Komise dospěla k závěru, že česká podpora určitých biopaliv na základě unijních pravidel bude sledovat cíle EU v oblastech energetiky a životního prostředí, aniž by narušila konkurenci na jednotném trhu.
Budou v budoucnu vyrábět rostlinné řasy palivo do aut? Možná ano, pokud se najde firma, která využije výsledků právě dokončeného výzkumu. Prováděli ho pracovníci liberecké spalovny, kteří v těchto dnech svůj výzkumný úkol úspěšně obhájili před špičkovými odborníky.
Letecká společnost Lufthansa ukončila rozsáhlý test biopaliva. Chtěla vyzkoušet, jestli směs benzinu, do které se přidává složka získaná ze zemědělské výroby, nebude ničit letecké motory a bude se na ni moct létat. Jenže teď nemá schváleného biopaliva dostatek.
První zaoceánský let na biopalivo plánuje německá Lufthansa. Po úspěšném testování na vnitrostátní lince mezi Frankfurtem a Hamburkem vyšle jedna z největších evropských leteckých společností letadlo s biosyntetickým palivem do Washingtonu.
Jen každý sedmý řidič v Německu tankuje biopalivo E10. Půl roku po uvedení na trh jsou výsledky prodeje benzínu s desetiprocentním obsahem bioetanolu daleko za očekáváním.
Lufthansa se rozhodla oslovit ekologicky smýšlející zákazníky - nasadí do provozu letecké spoje na biopalivo. Prozatím jen zkušebně na vnitrostátní lince z Hamburku do Frankfurtu nad Mohanem. Lufthansa si od biopaliva slibuje snížení emisí oxidu uhličitého.