hypermarket

| dab, Iveta Vávrová |Ekonomika

Letos si poprvé vyzkoušíme Vánoce bez nákupů. Některé obchody chtějí i přes zákaz otevřít

Letos poprvé lidé na vánoční výprodeje do velkých obchodů vyrazí až po svátcích, v pracovní dny. Ještě loni měly obchody už na Štěpána otevřeno a lákaly zákazníky na první povánoční slevy. Lidé tak přicházeli utrácet peníze, které dostali místo dárků pod stromeček, a čekali právě na výprodeje. Letos to bude jinak, alespoň částečně. Velké prodejny totiž musí zůstat zavřené.

|Ľubomír Smatana, Eva Rajlichová |Zprávy z domova

Lidé ve stovkách hypermarketů můžou darovat jídlo chudým

Dnes můžou lidé po celý den nakoupit v supermarketech jídlo a darovat ho chudým. Za pokladnami ho přeberou dobrovolníci ve speciálně označených tričkách. Do Národní potravinové sbírky se jich zapojilo na 2000, přítomní budou v téměř 500 obchodech. Sbírku spolupořádá Česká federace potravinových bank. Akce letos v Česku probíhá potřetí.

|Kristýna Štanderová |Regiony

Vedení Náchoda i zastupitelé jsou proti stavbě hypermarketu, měl být na místě bývalé Tepny

Zastupitelé Náchoda napříč politickým spektrem a vedení města spojili síly proti plánované stavbě hypermarketu v centru města. Stát by měl na území, kde teď probíhají demoliční práce bývalé textilní továrny Tepna. Zastupitelstvo i radní už se sešli na prvním jednání, aby se domluvili na společném postupu. Neměli všechny potřebné podklady, takže se sejdou znovu.

V Brně začala kampaň proti rozšiřování nákupních center

|Veronika Sedláčková, Jan Piroch |Regiony

Kampaň proti dalšímu rozšiřování velkých nákupních center v Brně zahájilo hnutí "Nesehnutí". Letos je totiž v plánu projednávání nového územního plánu jihomoravské metropole a aktivisté do něj chtějí prosadit pravidla, která by zabránila nekontrolovatelnému rozmachu hypermarketů ve městě. Právě jejich expanze údajně stojí za krachem zhruba pěti set menších obchodníků.

|Václav Sochor, Jan Piroch |Ekonomika

ČR vede v rozloze prodejní plochy na obyvatele

Česká republika má největší prodejní plochu hypermarketů a diskontů na počet obyvatel ze všech zemí střední a východní Evropy. Alespoň podle studie Euromonitor International 2010. Na tisíc Čechů připadá 117 čtverečních metrů prodejní plochy hypermarketů a dalších 45 metrů diskontů. Česká republika tak poprvé v historii překonala dosud vedoucí Maďarsko.