České dráhy kupují vyřazené vagóny z Rakouska
České dráhy se snaží vylepšit úroveň cestování na tuzemských kolejích. A to netradičním způsobem. Pomocí dvaatřiceti vyřazených vagónů z Rakouska, za které zaplatí 2 miliony eur. Tyto třicet let staré vozy mají cestujícím nabídnout vyšší komfort cesty z Prahy do Českých Budějovic a Chebu.
„Je to dobrý obchod,“ myslí si bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp. „Za jeden nový vagón byste dnes dali skoro celou tuto částku,“ spočítal Šíp. Vagony budou mít lepší podvozky odpružení a celkově komfortnější interiér než na zmíněné tratě v současnosti nasazované vagóny.
Bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp byl hostem pořadu Stalo se dnes Radiožurnálu
Změnu chystají dráhy i pro cestující na lokálních tratích. Místo aby nechaly staré vagóny přestavit na nízkopodlažní Regionovy, jen vymění okna nebo sedačky, ale vozy zůstanou vysokopodlažní. Tato varianta je levnější a podle Šípa i lepší. Na řadu tratí se totiž údajně původní motorové jednotky hodí nejlépe.
Šíp se pustil i do hodnocení současné výbavy lokomotiv a vagónů Českých drah. „Stav vozidlového parku Českých drah je tristní,“ říká. „Když ponecháme stranou země bývalého Sovětského svazu, v průměru horší vozidlový park v rychlíkové dopravě mají jen v Maďarsku, Albánii a v některých zemích bývalé balkánské válečné zóny,“ srovnává Šíp.
Stav je podle Šípa dán tím, že se v polovině 90. let zastavila železniční reforma a politici rozhodli, že železnice bude státní, a že do ní nesmí soukromý kapitál. Současné vedení ze situace neviní.
Pro zlepšení situace na železnici by Šíp doporučil další reformu a ne holding, jakým dnes České dráhy jsou, a také rozdělení společnosti podle jednotlivých segmentů, které by byly lépe kontrolovatelné a měly by jasného zákazníka.