Ekonomické informace 4. 1. 2007
Ve druhé etapě se mýtné bude vybírat pomocí satelitního systému. Hrazení ztrát Českých drah je neprůhledné. Z jádra se v Česku vyrobí téměř třetina energie. Inflace roste stále pomaleji.
Druhá etapa výstavby mýtného bude postavena na satelitním systému. Rozhodlo se tak ministerstvo dopravy. Podle náměstka ministra Jiřího Hodače bude satelitní systém sledující silnice 1. třídy spolupracovat s mikrovlnným systémem na dálnicích a rychlostních komunikacích.
Výnosy státu z mýtného vybraného na dnes zpoplatněných dálnicích a silnicích půjdou na jejich údržbu a výstavbu. Firma Kapsch podle dosavadního výběru odhaduje, že by stát po odečtu splátek za vybudování systému a poplatků za služby mohl získat miliardu korun. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač ale očekává nižší celkový výnos a pro stát ztrátu.
Ministerstvo dopravy má odstranit neprůhlednou úhradu ztrát z osobní dopravy na Českých drahách. Uložila mu to vláda, když souhlasila se zjištěním Nejvyššího kontrolního úřadu. České dráhy se brání. Jak tvrdí mluvčí podniku Aleš Ondrůj, dráhy při prokazování ztráty z osobní dopravy postupují podle platných vyhlášek.
Jaderná elektrárna Temelín loni vyrobila přes 12 miliard kilowatthodin elektrické energie. Toto množství spotřebuje Jihočeský kraj za pět a půl roku, Praha za dva. Jak dodává mluvčí ČEZu Eva Nováková, z jádra se u nás vyrobí přes 30 procent elektřiny.
Inflace roste v Česku i v celé Evropě stále pomaleji. Poslední čísla za listopad mluví o růstu cenové hladiny o půldruhého procenta, a to je méně než průměr Eurozóny. Hodně za to vděčíme koruně, která posiluje. Podle ekonoma HVB Bank Pavla Sobíška zpomaluje celosvětově inflace především díky tomu, že se mění struktura spotřeby domácností
Bělorusko uvalilo na tranzit ruské ropy přes plynovody na svém území poplatek 45 dolarů za tunu. Jedná se o odvetný krok za to, že Rusko na vývoz své ropy do Běloruska zavedlo od ledna clo 180 dolarů za tunu. Přes Bělorusko vede severní větev ropovodu Družba do Polska a Německa.