Poplatky za použití karty nejsou podle soudu diskriminační
Podnikatelé mohou požadovat zvláštní poplatky od zákazníků, kteří služby či zboží hradí prostřednictvím platební karty. Podle dnes zveřejněného rozhodnutí Nejvyššího správního soudu nejde o diskriminaci, kterou zakazuje zákon o ochraně spotřebitele.
Nejvyšší správní soud se problémem zabýval na podnět provozovatelů hotelu na Teplicku, jimž ústecká pobočka České obchodní inspekce vyměřila pokutu 7000 korun.
Hoteliéři se měli provinit proti zákonu o ochraně spotřebitele tím, že po zákaznících platících kartou vyžadovali tříprocentní přirážku. Žalobu proti tomuto rozhodnutí zamítl městský soud, Nejvyšší správní soud však hotelu vyhověl a věc vrátil k dalšímu řízení.
"Ačkoli Nejvyšší správní soud řekl, že účtování přirážky není diskriminující, zdůraznil, že může být protiprávní jiným způsobem. Soud se však k těmto dalším okolnostem nemohl vyjadřovat, neboť přezkum dané věci byl vymezen obsahem stížnosti," uvedla mluvčí soudu Sylva Dostálová.
V českém právu není zakotvena povinnost obchodníka přijímat platební karty. Proto podle Nejvyššího správního soudu není poplatek za tento typ úhrady diskriminační, nejde totiž o transakci srovnatelnou s hotovostní platbou. "Diskriminací ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele je třeba rozumět obchodní praktiky, které při srovnatelných transakcích nedůvodně zvýhodňují některé spotřebitele před jinými," stojí v rozhodnutí soudu.
Hotel se hájil tím, že si účtoval pouze zvýšené náklady spojené s bankovním převodem. Provozovatelé hotelu prý také nechtěli plošně zvýšit ceny na úroveň, kterou vyžadují platby kartou. Tím by údajně diskriminovali zákazníky platící v hotovosti.