BASKETBAL: Srbsko - Česko právě teď živě

Spotřebitelské vztahy v Česku se lepší. K dokonalosti mají ale stále daleko

Dnešní Světový den spotřebitelských práv je aktuální téměř pro každého. Vedle České obchodní inspekce a dalších dozorových orgánů se o dodržování spotřebitelských práv stará v Česku i řada dobrovolnických občanských sdružení. Jedním z nich je i SOS - Asociace s pobočkami na řadě míst Moravy i v Čechách. Každý měsíc dostává přes tisíc stížností a podnětů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podomní prodejci zazvoní u každých dveří | Foto: Vladan Dokoupil

„Řada spotřebitelů je už dnes poučená dostatečně, přesto stále existuje hodně naivních, kteří bez přemýšlení koupí či podepíší cokoli. Jsou přitom mezi nimi i mladí, či vysokoškolsky vzdělaní lidé. A netýká se to jen obchodu a služeb,“ upozorňuje předsedkyně spotřebitelského sdružení SOS - Asociace Gerta Mazalová.

„My už dneska děláme i zadlužování, exekuce, insolvence, radíme spotřebitelům, jak se nedostat do exekucí, protože všichni víme, že to zadlužování stoupá. Sociální poradnu jsme byli nuceni otevřít, protože lidé neví, kam chodit, kde se poradit a podobně,“ vysvětluje Mazalová a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

O spotřebitelských vztazích v Česku mluvila Gerta Mazalová ze spotřebitelského sdružení SOS - Asocicace

„Pacient spotřebitelem - museli jsme se starat i to, že příkladně stomatologické výrobky jsou výrobky jako každý jiný, chodí k nám lidé, kteří mají špatně udělané protézy, jsou postižení různými kosmetickými zákroky, často i kadeřnictví. Další - spotřebitelé-nájemníci: kdo opraví v bytě, jak je to s nájemní smlouvou. My vlastně musíme zodpovědět všechno, s čím se na nás spotřebitelé obrátí.“

Nepoctivci stále přicházejí s novými triky. Jen co začalo platit, že smlouvu s podomním prodejcem lze vypovědět do čtrnácti dnů i tehdy, pokud si jej zákazník sám pozval, změnili taktiku. Současně s prodejem zboží - obvykle dražší elektroniky - předloží také smlouvu na jeho bezplatnou opravu, kterou považují za nevypověditelnou.

„Té ubohé paní nedojde, že to má v záruce, že stejně jí to musí opravit zdarma, a ona podepíše, že 6 až 20 tisíc zaplatí za to, že jí budou opravovat zboží, které je v záruce. Dohodli jsme se s ČOIkou, je to skutečně opravdu obcházení zákona a tyto smlouvy jsou neplatné. Málokdo to ví, tady nám strašně pomáhají média, že se to mezi ty spotřebitele dostane, a na těch našich besedách,“ popisuje Mazalová.

Lidé se často nedokážou bránit

Legislativa už prý spotřebitele chrání poměrně dobře, někteří prodejci ale spoléhají na to, že ne každý zákazník se za svá práva bude bít. Proto třeba automaticky zamítají prakticky všechny reklamace, i když vědí, že neoprávněně - obvykle tehdy, kdy by namísto opravy měli vrátit peníze nebo dát nový výrobek.

„Většinou je to třeba u mobilních telefonů, kde řeknou, je tam oxidace. Samozřejmě, pak je možnost nechat si znalecký posudek a jít do soudního sporu, předtím ještě se zkusit domluvit. Protože rozumný podnikatel si dokáže spočítat soudní náklady a že by samozřejmě prohrál,“ vysvětluje Mazalová a dodává:

„To je jisté, když je tam znalecký posudek, který prokazuje, že je to vada výrobku nebo té výroby a podobně, tak ten si to dokáže spočítat a rozhodně se dohodne a vrátí peníze plus ty náklady, které za znalecký posudek ten spotřebitel dal.“

Soudit se je naopak riskantní, pokud hrozí, že firma rychle zanikne. Bývá to hlavně u předváděcích firem a některých na internetu.

Ivan Holas, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme