tUnE-yArDs - niterná hudba ze zmuchlaného CD

Američanka Merrill Garbu alias tUnE-yArDs je na hudební scéně úplně novým hráčem. Svůj debut BiRd-BrAiNs si nejdříve vydala vlastním nákladem a nabízí ho na svých stránkách ke stažení za cenu, kterou si sami zvolíte. Díky kvalitě, kterou deska vysoce převyšuje netlabelový standard, se albu v současné době dostává větší publicity a taky vydání u prestižního vydavatelství 4AD.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

tUnE-yArDs

tUnE-yArDs | Foto: Press kit

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Přehrát

00:00 / 00:00

tUnE-yArDs - niterná hudba ze zmuchlaného CD

Debutová deska tUnE-yArDs je určitě černou můrou všech nelegálních stahovačů. I když pirát stáhne sebelepší mp3ku, stejně se na něj vybafne sound v mnoha ohledech velmi nekorektní. Lo-fi sežvejkaný, jak z nejohranější zamotané kazety, s nástroji v nesprávných poměrech a především neustále přebuzený a zkreslený, a to především v rytmické části. Jenže i když si koupíte pěkně červenobíle pruhovaný, pečlivě lisovaný originál, moc si nepomůžete. Američanka Merrill Garbus, která za projektem tUnE-yArDs stojí, má totiž tento způsob vidění světa, daleko od audiofilních standardů, ráda.

Zatímco se studiové nahrávací techniky v dnešní době běžnému hudebníkovi vzdalují, tak vedle tohoto "elitářského" proudu také bokem vybublal pramínek autorů, kteří se rozběhli hlavou proti této naleštěné zdi. Je pravda, že mnozí z nich svým audio kutilstvím zakrývají autorskou bezradnost, u tUnE-yArDs jde ale evidentně o ideové přesvědčení. Na svoji první desku BiRd-BrAiNs totiž slečna Garbus naskládala indie hitovky, které se pohybují někde mezi zbluesovatělým hiphoperem Beckem, Bobem Logem III a jemnějším raráškovstvím Psapp a Coco Rosie.

tUnE-yArDs - BiRd-BrAiNs | Foto: Marriage Records

Singl Sunrise, který desku předznamenává a který už delší dobu rotuje ve vysílání Radia Wave, trochu klame tělem. Je na první poslech přístupný, maximálně melodický a až na uši rvoucí kopák v druhé polovině skladby taky zvukově korektní. To v kousku Jumping Jack je naopak zmršeno téměř všechno. Vokály, samply i linky živých nástrojů, které Merrill ráda nahrává na telefonní záznamník nebo i na další netradiční záznamové zařízení. DIY estetika a sharewave zvukové programy sežvýkaly zvuk i u dalších pochroumaných písniček s vlivy r'n'b, reggae, world music z Afriky i čistým popem a niterným folkem, jak žvýkačku, kterou pak tUnE-yArDs pomyslně nalepí mastným prstem na stříbrný kotouček CD nosiče.

tUnE-yArDs | Foto: Aegelmyshlaygel

Co je na tUnE-yArDs zajímavé, je právě onen freak přístup, kterým Merrill upravuje celkem přístupné popové nápady a ulítlé samply do lo-fi novotvaru, a který po několikátém poslechu prozradí prosté popové a folkové srdce autorky. Pokud se tedy s deskou setkáte, nepropadejte po primárním seznámení panice a nechte ji druhým a třetím poslechem proniknout blíže k tělu. Teprve potom zjistíte, že se jedná pouze o důmyslněji maskovaný mainstream, který má rozhodně něco do sebe.

Pavel Zelinka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme