Obliba audioknih v Česku rychle stoupá, ročně vycházejí stovky titulů

Úspěchu audioknih v Česku před pár lety věřil málokdo. Jejich obliba ale rychle stoupá. Rozvoji tohoto odvětví pomáhají hlavně technologie. Podle aktuálního průzkumu českého trhu se polovina posluchačů o audioknihy nezajímala do nástupu digitálního prodeje. Začali je kupovat až ve chvíli, kdy je bylo možné stahovat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Knihy | Foto: Milan Baják

Před třemi roky trh s audioknihami v digitální podobě v Česku prakticky neexistoval, dnes zákazníci kupují více než čtvrtinu audioknih stahováním.

Podle Sdružení českých knihkupců a nakladatelů rozvoji trhu s audioknihami pomáhá, když vychází nejen osvědčené tituly, ale i knižní novinky. Nejlépe, když na trh nastupuje klasická kniha společně s elektronickou i audio verzí. Podle Martina Pilaře z vydavatelství One Hot Book si na tento postup zvykli už i čeští nakladatelé.

Přehrát

00:00 / 00:00

Obliba audioknih v Česku stoupá. Tématu se věnovala redaktorka Zuzana Vlčková

„Myslím si naopak, že to je obrovský plus, když se o knize mluví jako o audioknize či e-knize. Že bychom odlákali klasického čtenáře knih k audioknihám, toho se nebojím. A také díky tomu můžeme spolupracovat s vydavateli a nijak si nekonkurujeme,“ vysvětluje.

Audioknihy jsou nabízeny v různé podobě, může jít o kontinuální četbu na jeden hlas, o částečnou nebo bohatou dramatizaci s efekty.

„Každá kniha vyžaduje něco jiného. Ještě jsme nevydali audioknihu, která by byla jedna ku jedné jen načtená bez úpravy. Vždycky k tomu přizveme dramaturga a režiséra. Každý text se malinko upravuje, i když není povolen zásah do textu, vyhazují se slovíčka, která předjímají třeba to, že herec zakřičí či se zasměje,“ říká Martin Pilař.

Nejúspěšnější audiotituly podle něj ve velké míře kopírují výsledky tištěných knih. „Stalo se nám ale i to, že velmi populární kniha se vůbec neprodává jako audiokniha. Takže se nedá říct, že by to úplně vždy kopírovalo trh,“ dodává.

Učebnice nebo knihy o osobnostním rozvoji

Mezi nejstahovanější tituly se podle Ivana Sabo ze severu Audiolibrix třeba dostávají učebnice nebo knihy o osobnostním rozvoji. „Máme řadu zákazníků, které nezajímá beletrie, a spíše hledají nějaké návody, třeba se snaží naučit jazyk. Zajímavou skupinou jsou pak třeba ti, kteří nějak vynechali povinnou četbu a nyní se k tomu vracejí, kupují si i básně a podobně,“ popisuje.

Za bestseller se u audioknih podle něj považuje to, když vydavatel vydá tisíc až 1500 kusů a celý náklad rozprodá. „Download začínal kdysi na poměru 30 ku 70 k CD a ten poměr se stále mění. Už se to třeba začíná přibližovat třeba 50 na 50, u některých i 60 ku 40,“ upřesňuje Ivan Sabo.

Dodává, že jsou i vydavatelé, kteří už fyzické nosiče vůbec nevyrábí. Jedná se hlavně o specializované, například vzdělávací tituly. Sdružení českých knihkupců a nakladatelů předpokládá, že rozvoj trhu s audioknihami, a to především v digitální podobě, bude letos pokračovat. Jeho obrat odhadují na 55 milionů korun.

Zuzana Vlčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme