Národní divadlo zřejmě získá chybějící peníze na dokončení opravy lunet

Část zdobeného stropu v hlavním foyeru pražského Národního divadla je opravená. Restaurace vzácných lunet podle návrhů Mikoláše Alše a nástropních maleb Františka Ženíška trvala půl roku a vyšla na půl milionu korun. Český rozhlas zjistil, že vedení první české scény už jedná o dalším finančním daru na opravu zbylé části stropu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nástropní malba Úpadek umění od Františka Ženíška v historické budově Národního divadla po dokončení restaurování

Nástropní malba Úpadek umění od Františka Ženíška v historické budově Národního divadla po dokončení restaurování | Zdroj: ČTK

Prvního půl milionu věnovala dlouholetá mecenáška Národního divadla Dadja Altenburg-Kohlová. Teď prý uvažuje o dalším daru ve výši půl milionu korun.

„Bavili jsme se o tom tady v průběhu prací, ale rozhodla se, že to zafinancuje celé,“ uvedla hlavní konzervátorka divadla Petra Daňhelová.

Vedení Národního divadla žádalo deset let ministerstvo kultury o peníze na opravu lunet. Zrestaurovat části maleb, které patří k českému kulturnímu dědictví, umožnil až dar od mecenášky.

Na opravě stropu pracoval na vysokém lešení a se zakloněnou hlavou tým restaurátora Tomáše Záhoře. „Je to třeba pět šest hodin v kuse, když to bylo déle, ale hlavně je to o chemii. Je to náročné chemicky, protože se pracuje s toluenem, s organickými rozpouštědly, takže je to kombinace více faktorů. Je to náročné,“ potvrdil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Michaela Vetešková se zajímala o opravu stropu v hlavním foyeru Národního divadla

Šestičlenný tým bývalých spolužáků z umělecké školy spolu opravuje vzácné malby už 20 let. Pracovat pod klenbou Národního divadla pro ně byla asi ta nejvýznamnější výzva. Snažili se hlavně o to, aby malby vytvořené různými umělci a rozdílnou technikou sjednotili.

„Rozhodli jsme se vrátit malbě původní koncepci na základě Ženíškova kartonu,“ vysvětlil Záhoř. „Nejvíc práce dal Úpadek umění na stropě. Ten je uprostřed mezi lustrem a severní stěnou. Když vejdou do foyeru z hlediště, tak je to po levé straně nahoře,“ přiblížil.

Původně temně modrý strop teď září novotou a barvami. „Pokud to měli nakoukáno a chodili sem pravidelněji, tak si té světlé oblohy určitě všimnou,“ myslí si restaurátor.

Druhá polovina stropu zatím zůstává zašlá. Aby se mohl restaurátorský tým pustit znovu do práce, jsou potřeba peníze. Restaurátoři jsou ale připraveni začít takřka okamžitě. „Technologie i přístup máme čerstvě zažité, takže to je volné pokračování,“ uzavřel Tomáš Záhoř.

Michaela Vetešková, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme