Metrem do Motola se lidé letos nesvezou, otevření nové trasy má zpoždění

Otevření prodloužené trasy metra A se zpozdí nejméně o tři měsíce. Kvůli pokutě ministerstva dopravy a policejnímu vyšetřování město nestihne linku zprovoznit v původním termínu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pražské metro, vlak vjíždí do stanice

pražské metro, vlak vjíždí do stanice | Foto: Eva Odstrčilová

„Původní termín otevření byl do konce roku 2014, posunutí je zatím datováno do prvních měsíců roku 2015, což znamená únor, nebo březen,“ říká pražský primátor Tomáš Hudeček z TOP 09.

Prodloužení linky A, takzvané „páté Áčko“, stavaři budují od roku 2010. Město počítá, že za něj zaplatí 22,5 miliardy korun. Právě cena „pátého Áčka“ má negativní ohlasy.

Přehrát

00:00 / 00:00

prodloužení linky A má zpoždění

V porovnání s částkou, kterou Němci zaplatili za obdobnou trasu v Hamburku, je ta pražská dvakrát vyšší. K cenovému rozdílu přispěl podle dopravního podniku nákup technologií TBM. Zatímco Němcům stačil k ražbě tunelu jen jeden stroj, Praha pořídila dva.

Stavaři prý chtěli razit rychleji tak, aby město dosáhlo na evropské dotace. Ty už ale teď nejsou jisté. Podle ministerstva dopravy městská firma manipulovala s veřejnými zakázkami, za což dostala pokutu ve výši 4 miliard korun.

Údajně předražené zakázky vrhly na celou stavbu negativní světlo. Lidé začínají přemýšlet, jestli se stavba vyplatila. Obyvatelé Veleslavína věří, že ano.

„Určitě nám nová trasa ulehčí cestování, nebudu muset přestupovat a zvedne to i hodnotu bytů a domů,“ myslí si jeden z místních.

Architekt Ivan Lejčar je ale opačného názoru.

„Z dopravně-urbanistického hlediska stavba úplně smysluplná není, protože to, co je v Praze 6 za Vítězným náměstím, jsou drobnější obytné celky, které by dopravně mohl obsloužit jiný druh veřejné dopravy, což je zejména tramvaj,“ domnívá se Lejčar.

Lejčar tvrdí, že město mělo dát přednost lince D, která by obsloužila řádově sto tisíc lidí. Podle dokumentů z 90. let se k tomu Praha i zavázala. Déčko mělo hlavní prioritu, jak potvrzuje archivář Dopravního podniku Pavel Fojtík.

„S tím takzvaným pátým Áčkem v té době nikdo nepočítal, nešlo o akutní záležitost, kterou by bylo nutné řešit hned,“ říká Fojtík.

O „pátém Áčku“ město nepřemýšlelo ani na začátku nového tisíciletí. Nejprve chtělo vystavět rychlodráhu na Letiště Václava Havla. Teprve v dubnu roku 2005 vydal magistrát po dohodě s městskými částmi rozhodnutí, že stavaři prodlouží metro A z Dejvické do Motola.

Prvním mužem Prahy byl tehdy Pavel Bém z ODS. Exprimátora se snažil Český rozhlas kontaktovat, na telefony ale nereagoval. Z pohledu odborníků je prodloužená linka A achylovou patou jak města, tak dopravního podniku. Už po roce 2015 se přitom má začít stavět plánovaná linka D z Pankráce do Písnice.

Magdaléna Medková, Martin Brychta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme