Policisté loni zavinili na 700 nehod, teď mají absolvovat speciální řidičské kurzy

Policisté se mají naučit lépe zvládat vůz v krizových podmínkách. Třeba když hlídce ujíždí pachatel nebo když strážci zákona spěchají na místo činu. Jen loni měli policisté při výjezdech víc než 1400 havárií. Téměř polovinu nehod přitom zavinili sami. Prezidium proto slibuje kurzy, které zlepší řidičské schopnosti policistů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Policejní vůz (ilustr. foto) | Foto: Prokop Havel

„Sem tam nějaké cvičení je, ale prostě ten reál je vždycky jiný. Jestli kurz někdo absolvuje, tak jednou, dvakrát za svoji kariéru,“ popisuje řidičský výcvik většiny policistů v terénu jeden z nich.

Právě nedostatečná praxe za volantem se pak plně projevuje na silnicích. Jen loni havarovaly policejní vozy více než 1400krát. Oproti roku 2012 je to nárůst o více než 150 nehod. Škoda při kolizích dosáhla 30 milionů korun. A téměř v polovině z nich byli na vině policisté.

Přehrát

00:00 / 00:00

O kurzy krizové jízdy pro policisty se zajímali Vladimír Křivka a Klára Bílá

Policejní mluvčí Jana Macalíková ale sbor brání. K nehodám podle ní dochází často, když policisté spěchají k aktuálnímu případu.

„Do nehod, ve kterých jsou viníkem naše hlídky, jsou započítány i ty případy, jestliže naše auto používá světelnou a zvukovou signalizaci jako vozidlo s předností v jízdě. Policisté za těchto situací sice mohou vjet do křižovatek na červenou, i tak ale musí dbát na přednost v jízdě.“

„Totéž platí pro všechny vozy Integrovaného záchranného systému, které používají takzvané majáky,“ vysvětluje policejní mluvčí.

Kurzy pro všechny policisty v terénu

Dopravní experti proto navrhují, aby muži zákona procházeli častějším výcvikem.

„Když má někdo vykonávat nějakou práci, je to profík a současně musí někdy i jet, v našem případě malinko rychleji než běžný řidič, musí to všechno natrénovat.“

„To znamená, že musí mít připravenou perfektní teorii o fyzice auta, a je tam nejdůležitější brzdění, vyhnutí se a popřípadě i zvládnutí smyku,“ říká instruktor výcviku krizové jízdy Jiří Patera.

Sám v minulosti inicioval zákon, který by takovou úpravu zavedl. Policejní prezidium teď slibuje aspoň částečnou změnu. Kurzy na rizikovou jízdu by měl mít každý policista v terénu.

„Do budoucna je i velkou ambicí, abychom tento typ kurzů zavedli už na vstupních školách. To znamená, budeme jednat i s odborem vzdělávání tak, aby tento typ kurzu byl standardem pro výkon policejních činností,“ potvrzuje náměstek policejního prezidenta Tomáš Tuhý.

Klára Bílá, Vladimír Křivka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme