Návrh nového územního plánu v Novém Městě nad Metují provázejí protesty

Obyvatele Nového Města nad Metují rozděluje plán na přeložku silnice první třídy číslo 14. Ukázalo se to na včerejším veřejném projednávání návrhu nového územního plánu. I když obsahuje spoustu změn, téměř všechny otázky v diskusi se týkaly právě záměru vybudovat novou trasu silnice.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

kamiony v koloně

kamiony v koloně | Foto: Marián Vojtek

„My chceme obchvat, a ne, aby nám kamiony jezdily do města a kolem sportoviště. Dole u nádraží chodí školy na procházky, budou to mít ztížené…“

Hned u dveří rozdávala paní Dana Vanická petiční archy zároveň s navržením referenda. To by mělo dát odpověď na otázku, jestli lidé s přeložkou souhlasí. Na podepsání dokumentu chvílemi stáli lidé ve frontě.

„Budu to mít přímo pod okny, rozdělí to část města vejpůl. Já s tím nesouhlasím. Oni to jmenují přeložka, já tomu říkám průtah. Ať mi jmenují nějaké město po 90. roce, které si to nechá budovat přes obytnou zástavbu,“ říkají například paní Věra a pan Jan.

Přehrát

00:00 / 00:00

Názory obyvatel Nového Města nad Metují na plánovanou přeložku silnice zjišťovala reportérka Kristýna Štanderová

Přišli ale také lidé, kteří s novou trasou silnice souhlasí. Jsou to obyvatelé právě Krčína a Vrchovin, odkud má být hustá doprava odkloněna.

„Ten randál, který od těch kamionů je, ačkoli jsem udělala všechny možná opatření jako výměnu oken, rola před okny, mě prostě unavuje,“ těší se paní Miluše.

S přeložkou ve stometrovém koridoru kolem vlakového nádraží a sídliště Malecí počítá stát i krajský dopravní generel. To musel respektovat Ivan Kaplan, který návrh Územního plánu zpracovává.

„Přeložka odlehčí stovkám lidí od dnešní průjezdné dopravy, která se bude neustále zvyšovat. To znamená, že přednosti přeložky jsou v uklidnění obyvatelstva ve vztahu k současné dopravě,“ tvrdí.

Místní jsou rozděleni na dva tábory

Petiční výbor a další lidé podporují jižní obchvat od Spů do Nahořan. Lidé vedení města vytýkali, proč se víc nesnaží o vybudování obchvatu místo přeložky. Podle místostarostky z ODS Bronislavy Malijovské je nová trasa silnice v horizontu mnoha let jediné řešení.

„K tomu snad lid novoměstský nedospěje, aby byla tato přeložka vymazána z územního plánu a nebyla realizována. Protože to by znamenalo nečinit s dopravou v Novém Městě vůbec nic desítky let,“ podotýká.

Po několikahodinové debatě odcházeli lidé stále rozděleni na dvě skupiny. Nespokojená přišla i odešla například Zuzana Šenkorová:

„Určitě podáme námitky. Ta odpověď byla neúplná, nebylo řečeno, kolik lidí by muselo být proti a kolik pro, takže si myslím, že zastupitelstvo si pořád drží svoji linii a nic se od těch zasedání, kdy jsme tady protestovali, aby se inicioval obchvat, nezměnilo,“ říká.

Lidé, kteří se změnami v územním plánu nesouhlasí, mohou podávat radnici námitky do konce února. Přeložka ale v územním plánu zůstane. Změnit by to v budoucnu mohlo jen rozhodnutí kraje a státu na základě tlaku veřejnosti.

Kristýna Štanderová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme