Díky mírnému počasí ušetřili silničáři na zimní údržbě přes čtvrt miliardy korun

Silničáři při údržbě cest ušetřili hlavně za posypový materiál. Ačkoli zimní pohotovost pokračuje až do konce března, předběžná čísla už teď vypovídají o ušetřených stovkách milionů korun, v případě státních cest je to víc než čtvrt miliardy. Skutečné číslo ale bude jasné až na konci prosince letošního roku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silničáři v akci

Silničáři v akci | Foto: Miroslav Zimmer

Díky své poloze patří Praha k nejteplejším místům v republice. I proto se podle Barbory Liškové z pražské Technické správy komunikací dají ostré výjezdy silničářů v letošní zimě spočítat téměř na prstech jedné ruky.

„Na preventivní posyp na silnicích prvního pořadí, což je vysoká důležitost, vyjel sedmkrát preventivní a šestkrát likvidační výjezd, což je výjezd při větším množstvím sněhu, kdy už se musí silnice vyčistit,“ říká.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o úsporách v zimní údržbě cest a silnic zjišťovala Eva Kézrová

Namísto obvyklých dvaceti tisíc tun soli hlavnímu městu stačilo jen pět. A podobné je to i v dalších krajích, kde se většinou dostali na třetinu či čtvrtinu loňské spotřeby. Právě úspory za posypový materiál a naftu se dají vyčíslit už nyní, přestože pohotovost zimní údržby bude fungovat ještě měsíc.

Na údržbě státních silnic se oproti loňsku ušetřilo přes čtvrt miliardy, říká Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic.

„Odhadovaný rozdíl mezi náklady na začátku roku 2013 a 2014 za silnice první třídy, je zhruba 250 milionů korun, za dálnice pak zhruba 30 milionů korun,“ popisuje.

Nejvyšší částku, 130 milionů korun, se podařilo ušetřit ve Středočeském a Jihočeském kraji. Kolem 50 milionů pak ušetřili v kraji Zlínském, Královéhradeckém, Moravskoslezském a Jihomoravském. Obecně se úspory pohybují od 10 po 30 milionů korun.

Dispečer Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marián Cvrkal potvrdil, že uspořené peníze se investují hlavně do oprav.

„Veškeré tyto peníze připravujeme do souvislejších oprav úseků a do projektových činností, na kterých se pracovalo už na sklonku roku, kdy tyto ušetřené peníze jsou už aktuálně používány na běžné práce letní údržby,“ vyvětluje.

Skutečné úspory až koncem roku

A právě proto je složité mluvit o úsporách v zimní údržbě. Ta je totiž v rozpočtu podle kalendářního roku, a jak upozorňuje Milan Dont z ministerstva dopravy, letošní zima jen vyrovnala náklady na tu loňskou.

„Rozpočet, pokud je připraven na období leden až prosinec, v sobě samozřejmě může mít jednu mírnou zimu a jednu náročnou. To je víceméně výsledek loňského roku, kdy začátek zimy byl náročný a spotřebovalo se poměrně dost prostředků. Naopak konec roku vykompenzoval tuhle ztrátu ze začátku, tudíž rok 2013 nějak zásadně nevybočuje z investovaných prostředků do zimní údržby,“ vysvětluje.

Až v prosinci tedy bude úplně jasné, kolik a jestli se skutečně ušetřilo.

Eva Kézrová, Anna Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme