Praha vstoupila do Asociace cyklistických měst a chystá plán cyklodopravy

Praha se chce připojit k Asociaci měst pro cyklisty, se vstupem souhlasí rada i zastupitelé hlavního města. Asociace byla založena v červenci loňského roku a má v současnosti 38 členů. Metropole proto vytvoří akční plán pro cyklistickou dopravu ve městě. Měl by navazovat na dřívější Koncepci rozvoje cyklistické dopravy v Praze do roku 2020.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cyklistika - pražská cyklostezka. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Martin Koska do práce na kole nejezdí. „Mám to docela daleko, pokud nechci jet po magistrále. Zkusil jsem to i po cyklostezkách, takovou cestou necestou a měl jsem docela štěstí, protože cesta kolem Mánesa na Náplavce je docela příjemná,“ popisuje svou zkušenost. Vadí mu však nekompletnost sítě cyklostezek.

„V Praze jsou místa, kam se na kole nedá rozumně dostat,“ tvrdí. V hlavním městě žije od dětství. Na kole jezdí často, ale centru metropole se raději vyhýbá právě kvůli přerušovaným cyklotrasám.

A pokud už musí sdílet jednu komunikaci s auty, necítí se bezpečně. „Přece jenom mimo ty cyklostezky nemám pocit, že by ti řidiči byli nějak zvyklí nebo ohleduplní k cyklistům, zvláště na těch rušnějších silnicích,“ hodnotí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak chce Praha rozvíjet síť cyklostezek, zjišťovala reportérka Veronika Štefanová

I přesto, že Praha patří k českým městům s nejhustší sítí cyklostezek, za evropským průměrem pokulhává. Nedostatky v pražské cyklistické dopravě vidí i primátor Tomáš Hudeček z Top 09.

„Máme velmi nekvalitní povrchy, které nám ničí auta, a pro cyklistu se stávají nesnesitelnými. Spousta komunikací, které v Praze máme, neumožňuje společné projetí cyklistů a automobilů,“ tvrdí primátor.

Pomoci má členství v asociaci

Ke zlepšení podmínek může přispět i členství v Asociaci měst pro cyklisty. Praha se jím zavazuje k vypracování akčního plánu cyklistické dopravy. Náměstek primátora Jiří Nouza z TOP 09 však zatím hovoří pouze o dokončení projektů naplánovaných v minulých letech.

„Akčním plánem by měly být řešeny věci, které byly historicky zanedbány. Typově se jedná o dokončení a napojení cyklostezky v oblasti Lahovického mostu. Bude dokončeno pověšení mostu pod Pražským okruhem. Myslím, že ten nárůst může přijít, a je to otázka pro další politickou reprezentaci, jakým způsobem bude tyto potřeby saturovat,“ podotýká.

Praha chce také spustit projekt bikesharingu, tedy veřejného půjčování kol. Inspirovala se v zahraničí, kde systém úspěšně funguje. Pražský magistrát už připravil podklady a chystá výběrové řízení na provozovatele. Spuštění systému veřejného půjčování kol vyjde asi na 60 milionů, provoz bude pak ročně Prahu stát 10 milionů korun. K dispozici by měla být asi tisícovka kol. Půjčit si kolo bude možné hned na několika místech Prahy - a to za 500 korun ročně. Roli platební karty by v tomto případě měla plnit Opencard.

Vstup Prahy do asociace zatím vidí skepticky nezisková organizace pro podporu cyklistické dopravy Auto Mat. Podle jejího zástupce Víta Masareho Praha nezvládla ani jednotlivé kroky koncepce rozvoje cyklistické dopravy schválené v roce 2010.

„Od roku 2010 se nic neudělalo. Měl se zpracovat nějaký akční plán, který by navrhl konkrétní kroky. Jediný orgán, který tady pro to byl, byla komise pro cyklistickou dopravu,“ popisuje Masare a dodává:

„Jsou to pouze realizace, které byly naplánovány a vyprojektovány v předchozím období. Separé jdou investice do silniční dopravy, separé do veřejné dopravy a separé do železnic. Rozvoj dopravní infrastruktury v Praze není koordinovaný.“

Praha v roce 2014 plánuje do cyklostezek investovat zhruba 30 milionů korun. To je méně než jedno procento z celkově plánovaného rozpočtu na dopravu.

Veronika Štefanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme